Sabtu Bekerja


Bismillah

Masih adakah pembaca blog Dari Diri Dhiya ini?

Maaflah. Minggu ini agak sibuk. Bukan setakat perlu banyak belajar, tetapi sudah mula diberikan tugas-tugas 'hebat'. Insya Allah, Dia memberi atas kemampuan saya. Insya Allah.

Khamis lepas saya berada di pejabat hingga jam 9.30 malam, meeting punya hal. Oh Allah saja yang tahu betapa susah hati dan gelisahnya saya ketika itu. Mujurlah semuanya baik hati dan prihatin hingga ada yang menawarkan diri untuk menghantar saya pulang. Terima kasih, kalian!

Lebih istimewa, hari ini- Sabtu adalah Sabtu Saya Bekerja (SSB). Jadi atmosfera ketika keluar pejabat pada hari Jumaat semalam tidaklah segah mana kerana saya tahu, saya masih ada satu hari yang perlu hadir ke pejabat. (TT)

Sabtu Saya Bekerja (SSB)

Insya Allah bermula dari minggu ini dan seterusnya, pengunjung Dari Diri Dhiya akan terbiasa dengan terma di atas. Saya akan lebih kerap menulisnya daripada menulis kerinduan saya terhadap Baby-K dan Elis. Betul, tak tipu. (-.-)

Saya ke pejabat seperti biasa hari ini. Suasana agak tenang kerana tak ramai orang. Mungkin juga Sabtu begitu sinonim dengan suasana rehat dan santai serta TIDAK BEKERJA. Erm, patutlah sunyi. Saya sahaja yang bekerja. (Itulah yang 'mengejek-ejek' saya sepanjang perjalanan tadi agaknya~)

Di pejabat, saya sambung semua kerja-kerja yang tersadai semalam. Sungguh penuh bersemangat walaupun ruang yang luas itu hanya dihuni oleh 2-3 orang yang senasib dengan saya. Tolong kesian.
Tetapi saya tidaklah sedih sangat. Optimis masih ada. Kerja itu mungkin satu ALAT untuk mencapai MATLAMAT. Daripada ia kering dan layu hanya semata-mata sebagai alat, saya dengan berlapang dada menjadikannya juga sebagai sebahagian daripada IBADAT. Itu lebih menguntungkan, Insya Allah. Sifirnya mudah: Perlu ada IKHLAS. Itulah yang saya ulang setiap hari ketika menyusun langkah ke tempat kerja. Doakan semoga kita semua istiqamah dalam menjalankan tugas. Insya Allah.

Jam 12.30, saya bersama Kak Ru ke auditorium. Ada satu kos yang berlalu sebelumnya, meninggalkan banyak makanan menu tengahari. Kalau yang berdaftar untuk hadir seramai 30 orang tetapi yang tunjuk muka hanya 12 orang, haruslah kami yang menghabiskan makanan tu! (ha, buat muka lapar~)
Syukurlah. Tak cukup makan di situ, Kak Ru dengan baik hatinya tapaukan untuk saya. Katanya kesian Dhiya. Duduk sendiri sangat tak berbaloi untuk memasak. Maka dapatlah saya satu set menu hebat itu. Alhamdulillah. Terima kasih, Allah!

Tepat jam 1 petang, loceng pulang sudah berbunyi. Saya tak akan berkompromi dengan masa. Saya tutup semua fail dan komputer, terus ke surau untuk solat Zuhur. Usai solat, saya terus menapak pulang. Ok, tamat kerja minggu ini!

Tren Saya Terlajak !

Itu memang disengajakan. Saya sengaja memilih untuk ke destinasi membeli-belah yang satu itu untuk mencari sesuatu untuk Emak, Abah dan Akak.
Seronok juga sekali sekala 'terlepas tali' seperti ini. Senang rasanya hati untuk singgah di mana-mana kedai yang dirasakan menarik. (^^).
Untuk Emak dan Akak, saya belikan kesukaan mereka. Untuk Abah pula tak ketemu. Maka saya berjanji pada diri yang Abah akan dapat bahagiannya apabila saya pulang nanti. Untuk saya? Oh. Mestilah. Saya berjaya menggoda kakak kedai tu untuk menjual dua pasang blaus dengan harga yang sangat tak boleh diterima akal. Saya tak bersalah. Itu semua skil tawar menawar yang menjanjikan situasi menang-menang antara kedua-dua belah pihak. Hehe

Masuk Asar, saya sudah kepenatan. Kaki mula melangkah pulang. Itu pun saya maklum yang ada Pesta Buku Islam di Stesen Sentral. Ulat buku Dhiya memang sudah luak buku. Perlu stok-stok baru. Tetapi saya sudah tak larat lagi untuk menapak. Kalau ada rezeki, adalah peluang saya ke sana nanti. Oh ya, untuk yang berminat boleh ke sana berpandukan maklumat di bawah:

EKSPO BUKU ISLAM

Tarikh : 26 Oktober- 1 November 2011
Masa : 9.00 pagi- 9.00 malam
Tempat : Tingkat 2, Stesen Sentral Kuala Lumpur (berhadapan eskalator)

Antara aktiviti yang dijalankan:
1. Jualan buku dengan rakan majalah rasmi Anis, Asuh dan Solusi- diskaun hingga 50%*
2. Pelancaran buku
3. Kuiz Trivia
4. Pertandingan mewarna

* untuk buku-buku terpilih sahaja.

Tiba di rumah, saya tak terus duduk. Selesai solat Asar, rumah perlu dikemas serta baju perlu dibasuh. Sakit sungguh mata melihat mana-mana yang pincang di dalam rumah ini. Bercakaplah saya seorang diri ditemani televisyen comel itu. Tak apalah. Saya gembira begini. Makan malam saya awal. Lauk yang Kak Ru bekalkan saya panaskan dan selesai sebaik sahaja azan Maghrib berkumandang.

Malamnya lebih santai. Saya malas tengok rancangan 22 orang berebut sebiji bola yang bulat itu. Saya yang penat.
Lebih baik saya menulis dan penuhi minat saya yang hanya ada ruang seminggu sekali ini. Maka terhasillah sebuah jalan kisah hidup seorang Dhiya yang bekerja di hari Sabtunya!

Berhentilah dulu. Masa untuk berehat. Esok saya menulis lagi. Janji!

p/s: Lepas gian menulis.

No comments