Lawatan Tapak Kesan Kakisan Laut, Port Dickson


Bismillah
Pembentangan tugasan kakisan saya masih lambat lagi- Ada dalam tempoh 3 minggu lagi. Tapi saya dah berjaya siapkan slide dan laporan bertulisnya sebab saya tahu di hujung semester ni mesti akan ada banyak lagi kerja tambahan.
Alhamdulillah saya juga telah berpeluang membuat sedikit kajian nilai tambah terhadap tugasan ini apabila saya berjaya mendapatkan satu tapak kakisan yang boleh diakses dengan lebih dekat.

Dua minggu lepas saya telah ke PD untuk melihat dengan lebih dekat fenomena ini. Saya juga berjaya merakamkan gambar supaya dapat dikongsikan dengan pembaca DDD dan juga rakan sekelas semasa pembentangan nanti.

Pengaratan dan kakisan adalah fenomena yang terjadi disebabkan oleh kesan semulajadi persekitaran. Kehadiran ajen pengaratan dalam atmosfera semulajadi telah menjadikan pengaratan dan kakisan ini sebagai cabaran terutamanya dalam bidang pembinaan.
Kakisan konkrit pada sebuah binaan jambatan yang dapat saya rakamkan. Kadangkala kita kurang cakna- kesan ini sedikit demi sedikit akan merosakkan struktur malah lebih teruk boleh mendatangkan kemalangan. Oleh itu amatlah penting bagi pihak berwajib menjalankan aktiviti penyelenggaraan berkala bagi memastikan situasi ini berada dalam keadaan terkawal dan selamat.
Ehei~
Macam dah tulis laporan pula.
Gambar-gambar ini pun saya dah siap masukkan ke dalam slide pembentangan dan laporan. Insya Allah 3-4 hari sebelum pembentangan, saya akan buka balik untuk sedikit ulangkaji.

Inilah dia antara projek 2 dalam 1- Melancong sambil buat kerja sekolah. Harap-harap dapat markah lebih ya, Prof!

Salam sayang,
Dhiya

4 comments