Sushi King: Tempat Berlatih Guna Chop Stick


Bismillah

Teringat lagi dulu--
Sebelum terbang ke Korea, saya berlatih makan pakai chop stick di Sushi Kinglah!

Kalau dikenangkan balik, memang kesian sangat. Saya memang tak reti langsung pegang chop stick ni dari dulu lagi. Bukan setakat tak reti, malah tak minat pun nak belajar sebab tengok pun dah tahu susah bukan main nak makan guna benda alah tu!

Sekali Allah 'uji' dengan peluang hidup di negara yang memang makan guna chop stick. Masa tu tepuk dahi jugalah.
Tapi Elis ni punya la nak tengok saya ni survive, dia bawa saya ke Sushi King dan di situlah tabir kelemahan saya dalam menggunakan chop stick tersingkap. Sungguh, nak suap satu ketul sushi pun terasa payah sangat. Ada sekali tu saya dah macam putus asa, saya cucuk sushi tu dengan batang buluh yang dijadikan chop stick dan saya terus suap dalam mulut.
Orang tengok ke, nak gelak ke- Lantak!
Itu baru makan benda berketul- Kalau makan mee nampaknya saya terpaksa berlaparlah~

Memang
Sebelum saya ke Korea, saya ada beli chop stick khas untuk saya sendiri dan satu set sudu dan garfu (sebagai back-up). Chop stick yang saya beli tu, hari-hari saya pegang dan belajar kepit barang. Kadang-kadang dalam kereta pun saya berlatih.  Sedih kan? Nak gelak pun tak apa. Saya tak kisah.

Tapi apabila saya sampai di Korea, baru saya tahu yang chop stick mereka sebenarnya totally berbeza dengan chop stick yang biasa ada di Malaysia dan digunakan oleh kaum Cina. Tak percaya? Sila Google sekarang atau boleh tengok gambar di bawah.
Chop stick di sini agak ringan dan lebih licin. Di hujungnya sedikit leper dan ada beberapa urat alur untuk 'memegang' makanan supaya tidak jatuh. Uniknya lagi, chop stick di sini mesti dipasangkan dengan sudu. Mula-mula sampai, memang susah nak makan. Saya dengan muka tak malu akan keluarkan set sudu dan garfu saya. Tapi lama-lama pandai juga. Itu pun masih terkial-kial dan selalu jadi orang terakhir siap makan.

<Tak nak ingat dah~>

Pengalaman indah sangat,
Dhiya Dahlia

No comments