Tembok Runtuh!


Bismillah...

Ini cerita semalam. Sebaik sampai ke rumah, saya nampak bahagian hujung tembok simen rumah abah ni runtuh. Bukan setakat runtuh jatuh, tapi pecah berderai dan tercampak ke dalam longkang.

Saya secara automatik boleh agak apa puncanya. Sekarang ni di kawasan perumahan saya memang ada jengkaut keluar masuk untuk menggali tanah bagi tujuan menggantikan paip. Tapi ganti paip is ganti paip lah. Bukan meruntuhkan pagar rumah orang~
Emak pun minta abah yang selesaikan...Sebab masa kejadian, memang emak ada di rumah. Tapi katanya hal macamtu elok abah yang ke depan.

Petang tu juga, saya ajak abah cari bos budak-budak yang buat kerja ni. (Dalam hati sudah bersusun ayat macamana mahu settle). Tapi abah kata nanti dulu. Sabar. 
Sigh~
Saya memang tak faham macamana abah boleh cool macamtu. Kerosakan macamni bukan kecil. Kalau nak dikirakan kos, ganti ruginya nanti sepatutnya bukan sedikit, walaupun kawasan ini dikira kampung.

Sehingga hari ini, abah masih gagal menjejak bos yang mengepalai kerja-kerja mengorek tanah ni. Yang ada hanyalah pekerja-pekerjanya- warganegara Bangladesh. Hari ini sahaja saya tengok abah keluar 3-4 kali mencari orang yang harus dipertanggungjawabkan. Nampaknya masih kecewa.

Kesan-kesan mengorek tanah yang dilakukan masih jelas kelihatan. Tembok simen abah masuk longkang!
Nampak macam hal kecil. Tapi bagi saya, ini serius ni bang~ Baik bertanggungjawab sebelum saya jadi macam-macam~
Lama saya termenung, cuba membayangkan macamana pemandu jentolak tu buat kerja sampai elok je dia jatuhkan bahagian hujung tembok ni. Sakit kepala buat penyiasatan.
Kesian abah. Abah bermodal sungguh-sungguh nak melihat rumah dia ni cantik. Nak membinanya pula bukan sekejap. Tapi runtuhnya tak sampai pun sejam.
Rumah kampung. Banyak kenangan saya di sini. Sebab tu saya sangat emosi apabila ada orang hebat yang mempersoalkan kenapa saya kena balik kampung waktu cuti sem. (Ok, kalau tak ada kena mengena, tak perlu terasa :p)
My home sweet home :)
Eh...You all ni memang macam-macamlah~

Dhiya

No comments