Seoul Korea: Gyeongbokgung Palace


Bismillah...

Maaf sebab terpaksa mengambil masa yang lama untuk menulis entri ini. Saya ada kerja di luar kawasan dan tidak boleh mengakses laptop.

Jom~...
Ini tiket masuk ke Gyeongbokgung Palace. Oleh kerana lawatan ini adalah ditaja, jadi saya dengan hati kering pada mulanya langsung tak tahu berapa harga tiket. Dah lama berjalan, baru saya tengok balik tiket ni dan harganya KWN2400. Lebih kurang RM6 ke RM7...
Gyeongbokgung Palace adalah antara tempat popular yang wajib dilawati jika anda ke Seoul. Baik pergi melalui pakej atau bersendirian, anda memang akan sampai ke sini sebab tempat ini terletak di tengah-tengah kota Seoul.
Dataran utama Gyeongbokgung Palace. Kawasan lapang ni digunakan untuk persembahan upacara pertukaran pengawal istana yang diadakan pada jam 1 petang. Waktu ni baru jam 10 pagi. Jadi tempat tu memang berdebu je.
Pintu utama Gyeongbokgung Palace. Rasanya Gyeongbokgung Palace macam Forbidden City di Beijing. (Ini pun saya tak cerita lagi. Walhal dah nak masuk setahun punya pengalaman). Gyeongbokgung Palace menjadi identiti dan kebanggaan rakyat Korea Selatan.
Pengunjung yang ramai dan berpusu-pusu memasuki kawasan Gyeongbokgung Palace.
Di sini, kebarangkalian untuk berjumpa dengan orang Malaysia adalah sangat tinggi. Macam saya cakap tadi, Gyeongbokgung Palace adalah salah satu tarikan utama pelancong. Jadi kita boleh jumpa hampir semua bangsa manusia di sini.
Termasuklah ini. Eh.. Saya sebenarnya nak ambil gambar pintu masuk Gyeongbokgung Palace dari dalam istana, tapi tiba-tiba abang ni lalu pulak~
Ini gambar yang sepatutnya saya ambil :p
Semasa saya di sini, saya memang mengaku yang Gyeongbokgung Palace adalah Forbidden City Korea. Kawasannya sangat luas dan mempunyai pintu gerbang yang tinggi, unik dengan rekaan tradisional dan berlapis-lapis. Setiap kali masuk ke pintu gerbang baru, kami akan dihidangkan dengan rekaan istana, rumah ibadat dan rumah-rumah pekerja yang sangat unik. 
Terasa macam sedang berada dalam dunia zaman dahulu.

Tempat bersemayam raja dan juga tempat untuk urusan rasmi pemerintahan. Cerita ini disampaikan oleh Dr. Jung yang mengiringi kami. Untunglah ada penterjemah percuma ni. Tak perlu baca papan kenyataan. (Pemalas!)
Kehalusan seni bina pada bahagian dalam tempat bersemayam tadi. Saya sampai sakit kepala fikir macamana mereka boleh buat sehalus dan secantik ini. Mana nak ukir lagi...Mana nak mewarna lagi.
Hiasan seni halus di bahagian luar.
Laluan antara tempat bersemayam raja menuju ke tempat bersemayam permaisuri. Dr. Jung cakap, permaisuri selalunya tidak akan masuk campur kerja raja. Sebab tu tempat mereka diasingkan.
Kanak-kanak sekolah yang datang melawat. Seputar pemerhatian saya, kanak-kanak yang menyertai lawatan ini selalunya memang lawatan sambil belajar tak macam versi Malaysia. Tak ada pun mak ayah ikut. Semuanya cikgu yang uruskan. Semasa lawatan, penerangan diberikan dan kanak-kanak ini akan mendengar dan yang paling mengagumkan, mereka membawa buku catatan dan menulis sesuatu dari penerangan yang diberikan!
:)
Tengok. Hanbok, pakaian tradisi Korea telah melalui satu revolusi yang pelbagai. Hanbok ini telah menjadi pakaian rasmi pelajar sekolah ketika aktiviti luar seperti lawatan, tetapi telah disingkatkan dan mirip menjadi skirt. Mungkin labuh-labuh tak sesuai. Takut ada yang tersembam masa melawat Gyeongbokgung Palace. Hahah~!
Hiasan bahagian atas istana, di tempat bersemayam permaisuri.
Istana bersemayam permaisuri. Alah, tak jauh pun...Betul-betul di belakang istana raja sahaja. :p
Nampak macam panas terik kan? Yep, memang sunny. Tapi suhu masa ni hanyalah 6 darjah Celsius.
Musim luruh sedang rancak ketika ini. Di Daejeon, daun-daun sudah banyak yang mula bertukar warna. Tapi di Seoul, nampaknya daun-daun masih hijau. Dr. Jung cakap pertukaran warna ni mengikut kawasan, bermula dari bahagian Utara Korea membawa ke Selatan. Jadi siapa duduk selatan, lambat la sikit.
Untuk kesekalian kalinya, inilah Dr. Jung. Orang yang menjaga kami dan memenuhi keperluan kami selama berada di Daejeon.
Jam menghampiri satu petang. Dari jauh sudah kedengaran bunyi gong tanda upacara pertukaran pengawal istana akan bermula. Kami pun segera berpatah balik ke dataran utama untuk menonton upacara tersebut.
Upacara ini adalah antara yang terpenting. Ramai orang tak melepaskan peluang untuk melihat sendiri upacara tersebut.
Apa yang menarik perhatian saya adalah pada pakaian yang berwarna-warni, alatan dan kehalusan seni mereka :)
Hai abang, boleh berkenalan? Mereka sangat fokus dengan perkara yang sedang dilakukan sehingga saya 'ganggu' mereka pun, mereka tak kisah. Padahal dalam hati mereka, : "Budak ni memang nak kena!"
Upacara ini mengambil masa lebih kurang satu jam juga. Kami tak boleh menunggu lama sebab ada dua lagi destinasi yang perlu dilawati bagi memenuhi rancangan dalam itinerary. Jadi cerita Gyeongbokgung Palace berakhir di sini :)
Okay I am done! Gyeongbokgung Palace sudah habis ditawan!

Destinasi Seoul berikutnya adalah makan tengahari dan Insadong sambil bawa wang KWN500,000 tunai. Gila!

Salam sayang,
Dhiya

No comments