Melawat Daejeon Observatory


Bismlillah

Untuk tatapan rakan-rakan pembaca dan rakan-rakan terdekat yang selalu mengikuti perkembangan DDD.
Jumaat lepas, saya tak ke mana-mana. Ada je yang mengajak ke sauna dan bermalam di sana. Tapi memandangkan saya ada Skype appointment, maka saya hanya berada di bilik. 
Selepas makan malam, beberapa orang rakan lain telah mengajak saya ke Daejeon Observatory ni yang terletak hanya 10 minit dengan berjalan kaki daru hostel kami. Masuk pun percuma. Apa lagi. Laju je lah~ Tempat orang tak boleh dipandang sepi. Kena gali segala isi petinya!

Daejeon Observatory ni lebih kurang macam Plenetarium Negara di Malaysia yang menempatkan maklumat tentang aero angkasa. Tempatnya kecil je. Ada satu open hall yang telah dilengkapi dengan skop untuk mencerap bintang. Kalau nak tengok, perlu beratur sikit dan bergilir-gilir. Tapi masih boleh tengok dan memang mengujakan!

Bahagian depan Daejeon Observatory. Ada model shuttle space lagi.
Bangunan ni tak besar. Kalau tak silap hanya ada 3 atau 4 tingkat sahaja. Masa kami datang tu, ada satu rombongan budak-budak sekolah. Comel je~
Bahagian dataran depan Daejeon Observatory
Di kawasa Pavilion, yang menempatkan pameran dan model maklumat angkasa lepas. Sangat informatif.
Penimbang ni akan menimbang berat kita di planet tertentu.
Pintu masuk Open Dome, untuk mencerap bintang. Malam tu kebetulan agak berawan. Jadi bintang pun tak banyak yang kelihatan.
Banyak maklumat yang mereka letak di dinding-dinding. Cuma tinggal nak faham je. Gagaga
Tangga turun ke bawah ni menempatkan Planetarium, macam dewan yang ada closed dome dan di sekelilingnya ada kerusi yang boleh dibaringkan. Planetarium ni adalah tempat di mana ada pertunjukan galaksi di atas kubah tersebut sambil diiringi oleh alunan muzik biola dan gitar. Tenang dan romantik sangat. SANGAT
Pintu masuk ke Planetarium. Pekerja yang berbaju kuning tu boleh berbahasa Inggeris dan beritahu kami yang telefon dan kamera tidak dibenarkan dalam Planetarium.
Selesai pertunjukan, saya baru perasan yang pertunjukan ini hanya dipersembahkan pada masa-masa tertentu sahaja. Macam kami, telah berjaya menyelitkan diri dalam slot 8.00 hingga 8.30 malam.
Sebelum balik, sempat tembak satu lagi gambar space shuttle ni. Entah apa masalah setting Nikon saya, semua nak kabur kalau tak cukup cahaya. Gr!
 Tapi all in all, semuanya sangat menarik dan bermanfaat. Percuma pula tu. :)

Untuk yang rindu, saya tahu. Sabar ye :p

Salam rindu,
Dhiya Dahlia
Daejeon

No comments