Aiskrim Oreo Buat Sendiri


Bismillah...

Makin nak terbang, makin mengidam nak makan macam-macam. Hai la...dua bulan je pun, D.  :p

Semalam saya berjaya buat homemade ice cream dengan jayanya. Percubaan pertama ni agak menjadi. Bolehlah makan dengan gembiranya.

Sekurang-kurangnya dah tahu juga macamana nak buat ais krim sendiri tanpa kos yang tinggi. Ais krim Oreo lagi tuuuu~
Oreo Vanilla. Saya asingkan biskut dan krimnya.
Ovalett ni antara bahan paling penting untuk buat homemade ice cream. Sekarang dah banyak yang halal dan senang didapati di kedai-kedai kek.
Susu cair. Nestle Bliss tu saya tambah suka hati je. Eh kata resepi sendiri kan. Tambah je la ape yang rasa nak tambah. Jangan tambah cili kisar sudah
 Ok cara-caranya:

Blend kan bahan-bahan berikut menggunakan blender. Pastikan sebelum tu anda tidak menggunakan blender yang sama untuk blend cili atau serai atau sewaktu dengannya.

* Tiada sukatan spesifik. Ikut patut je.

1 kotak kecil susu cair Full Cream Dutch Lady
1/4 susu pekat
Krim Oreo yang diasingkan tadi
Sedikit gula
Esen vanilla
1 1/2 sudu ovalett

* Kisar sampai gebu

Ini hasilnya. Teksturnya akan nampak gebu dan berbuih halus. Dah nampak macam ais krim sikit-sikit.
Kemudian saya taburkan biskut Oreo yang saya hancurkan sedikit ke dalam bancuhan ais krim tu. Kalau tenggelam dalam bancuhan pun tak apa. Tak bahaya.
Siap dan bekukan sebelum dimakan! Yummeh!
Hasil yang telah dibekukan
Separuh sudah selesai. Nampaknya budak bertiga dalam rumah ni sangat sukakannya. Heh. Baru kau tahu yang CikD kau ni hebat kerja-kerja dapur. Hahaha~!

Senangkan? Heh.

Salam sayang,
Dhiya

No comments