Satu Hari Suntuk di Melaka- Pagi


Bismillah...

Ok, entri kali ini mungkin akan ada sampai tiga atau empat siri. Saya akan cuba elakkan cerita dan wording yang panjang meleret, sebab gambar pun dah memang banyak.

Enjoy!

Pagi

Sampai di Dataran Pahlawan. Terus beli tiket untuk mendaki Menara Taming Sari. Orang-orang gayat macam saya sangat sesuai naik waktu pagi- Sebab pengujung masih tak ramai dan bolehlah kalau nak menjerit-jerit kegayatan kat dalam tu. (Bercakap melalui pengalaman)

RM10 per entrance. Menara Taming Sari ni dah jadi senarai wajib kalau ke Melaka. Ini pun pertama kali saya cuba. Sebelum ni dah pernah ke sini, tapi belum diberi kekuatan untuk mencuba. :p
Ini antara pemandangan yang saya sempat ambil.  Kalau dah gayat tu, gayat juga! Ini belum sampai puncak lagi. Baru separuh. Tempat duduk kita tu akan berpusing supaya kita boleh tengok 360 darjah pemandangan Kota Melaka. Cantik!
Pemandangan Sungai Melaka.
Inilah ruang dalam yang membawa saya ke puncak Menara Taming Sari. Waktu tu lebih kurang 10.30 pagi. Pelawat masih belum ramai. Jadi banyak ruang kosong dan taklah malu sangat kalau nak menjerit puuuun~
Lagi pemandangan dari atas. Masa ni saya tak boleh bagi perhatian sangat. Penyakit gayat ni memang tak 100% hilang lagi walaupun dah naik kren tinggi di Westports tempoh hari.
Bila saya tengok gambar ni, teringat kisah Sejarah Melaka. Wajarlah ia menjadi sebuah negara maju dan pelopor kepada hubungan luar. Persisiran lautnya memang strategik untuk persinggahan pedagang luar!
Saya bangga sebab saya dah sampai ke puncak Menara Taming Sari ni walaupun  ditemani jerit dan tawa hilai ejekan. Heh! Anda bila lagi?
Tamat sesi pagi. Fuh, kesat peluh! 

bersambung...

No comments