Kerja dan Racun Semut


Bismillah

Isnin yang indah. Semuanya bermula dengan baik. Semua kerja dapat dilakukan mengikut perancangan. Kalau dah namanya Isnin, begitulah...Mood harus dipelihara sedari mula menjejakkan kaki keluar dari rumah. Kalau bergaduh dalam kesesakan jalanraya pun, raikan saja dengan senyuman. Sekali kalau dah semangat hilang, seluruh hari Isnin kita akan ke laut!

Pernah sekali saya terkena: Bos yang satu itu mengamuk-ngamuk macam ayam hilang kepala. Habis semua orang digali salahnya. Satu-satu silap yang entah zaman bila dibentang kembali. Tak terkecuali saya pun terkena tempiasnya. Alhasil, saya hanya 'duduk saja' tanpa satu kerja pun siap sempurna gara-gara diamuk orang atas!
Bos-bos sekalian, awas dengan emosi anak buah kalian di pejabat,ya :) Mereka juga manusia yang punya hati dan perasaan untuk dihormati.

Lebih kurang jam 10.30 pagi tadi, datang seorang pemuda memperkenalkan diri sebagai wakil pest control yang menjalankan kerja-kerja semburan racun serangga di ruang pejabat. Kami hanya membiarkan dia masuk dan menyembur cecair racun itu di tepi-tepi rak dalam pejabat. 
" Lantaklah. Yang nak disemburnya semut, bukan aku" Detik saya dalam hati.

Tidak sampai 5 minit, saya mula tersentak. Bau ini! Saya seperti cacing kepanasan apabila mula mengenali bau racun yang disembur itu adalah bau yang paling tak boleh saya hidu. Saya terus berlari keluar. Kepala sudah pening dan tekak sudah mula loya. Omaaak!

Dua tiga kali saya keluar menghirup udara segar di luar. Tak betah sungguh berada di dalam sana. Sah...Kepala saya mula pening tak kebah-kebah! Jam 1 petang, saya turun ke surau. Tidur qailulah sebentar sambil melayan sakit kepala angkara racun semut.

Petangnya, sakit kepala masih terasa. Satu kerja pun tak menjadi gayanya. Walaupun bau racun tu dah meresap dan hilang dari ruang pejabat, tapi tidak pada kesannya ke atas saya. Wei, Dhiya ni manusia, bukan semut! Korang sembur semut ke sembur Dhiya~?

Jam 5.30 petang, saya cabut pulang. Sandal Asadi yang dipakai dalam pejabat lupa nak ditukar dengan Sembonia tumit tinggi yang menggoda tu. Lantak! Yang penting, saya berjaya keluar dari pejabat bau racun semut tepat pada waktunya. Siapa kesah saya nak pakai sandal ke...barefoot ke~ Saya memandu, bukan menapak. Manusia-manusia di Lebuhraya Persekutuan tu tiada masa untuk tanya samada saya berkasut atau tidak. Huuu!

Alhamdulillah. Nikmatnya berada di rumah. Usai solat Maghrib, saya berbuka puasa. Selepas solat Isyak ni, saya nak berhibernasi! Racun semut telah merosakkan reputasi kerja saya hari ini. Tahniah!

Salam,
Dhiya

No comments