22 September 2012


Bismillah.

Saya bersiaran dari kampung halaman! :)

Walaupun hanya pulang ke kampung pagi tadi (Sabtu) dan akan kembali ke KL esok (Ahad) petang, tetapi saya tetap bersyukur. Emak dan abah serta seluruh isi rumah itu sangat dirindui.Selalunya saya tidak ada masalah untuk pulang pada hari Jumaat petang, tetapi memandangkan Jumaat lepas saya perlu berada di dalam mesyuarat hingga ke malam, maka saya pasrah untuk pulang pagi Sabtu walaupun saya tahu waktu yang ada ketika saya di kampung sangat singkat (TT)

Sabtu saya habiskan masa bersama keluarga. Lama benar rasanya tak menjejakkan kaki ke pasar malam yang biasa saya pergi tu. Alhamdulillah lepas juga hajat walaupun hanya sekejap. :)
Tapi yang 'tak best' nya ke sini, kita banyak bertembung dengan orang yang kita kenal dan banyak berhenti bersembang daripada berjalan sambil membeli barang. ~ Bukan nak menyombong, cuma kalau boleh seronok juga fokus pada satu perkara sahaja.

Tadi ada satu insiden yang berlaku di depan mata saya: Ketika saya dan akak berada di sebuah gerai makanan, (gerai ini agak familiar di situ. Mereka anak beranak akan mengenakan pakaian seragam dan menjual makanan-makanan tempatan seperti lepat pisang, donat, dan banyak lagi) datang seorang makcik dan bertanya:
"Bila awak buat lepat ni?"
Si anak peniaga menjawab jujur sambil tersenyum: "Kami buat tengahari tadi"
Tanpa disangka-sangka, makcik tadi membaling bungkusan lepat ke atas meja jualan (yang saya rasa dibeli sebelumnya dari gerai itu)
"Lepat basi! Apa la jual lepat basi!" dan makcik tu terus berlalu.
Saya yang melihat kejadian itu pula yang rasa marah.
Bungkusan yang dikatakan lepat basi itu diserahkan kepada si ayah. Saya melihat si peniaga itu merasa lepat yang dipulangkan kembali itu.
Saya cuma melihat dari jauh sambil akak memilih makanan untuk anak-anaknya.
" Ini bukan basi...Ini kan gula. Memanglah nampak likat sikit..." tiba-tiba terdengar peniaga itu bersuara. Haih... Macam-macamlah manusia. Kalau makcik tu ada lagi di situ, mesti dia malu, dan teringin juga saya untuk 'sekolahkan' dia- Supaya menjadi manusia yang lebih bersopan supaya tuanya tidak sia-sia~

Ahad yang indah. Sebentar lagi saya akan berangkat pulang ke Kuala Lumpur. Memang tak seronok! Kalau boleh saya tak mahu pun keluar dari rumah emak dan abah ini memandangkan saya sudah belajar jauh dari keluarga sejak berusia 13 tahun lagi. Tapi apa boleh buat, rezeki saya (buat masa ini) masih di sana. Insya Allah akan ada sesuatu yang lebih baik menanti kelak :)

Saya telah mencongak kerja-kerja saya minggu hadapan. Rasanya macam tak berapa sibuk sangat, kecuali ada yang menyibuk. Semuanya adalah kerja-kerja saya sendiri- menyiapkan minit mesyuarat, mengemaskini fail dan mengemas tempat saya yang macam tongkang pecah tu. Semoga seminggu akan datang baik-baik sahaja untuk saya. 

Oh ya, Selamat Ulangtahun Kelahiran yang ke 2* untuk sahabat baik saya, Dr. Nabila Md. Yusof. Maaf sebab tak ada hadiah untuk kamu, dan memang tak nak kasi hadiah pun! Huhuhu

Salam sayang,
Dhiya

No comments