Das Auto


11 September 2011

Cerita yang agak sudah terkebelakang. Tapi setiap kali melihat koleksi gambar berkenaan, jiwa pasti meronta-ronta mahu menulis. Nah, hari ini tulislah sampai muntah! (hehu!)

Saya bukanlah seorang yang punya minat apatah lagi fanatik dalam bidang automotif ni. Pernah kalau berada di jalanraya, semua orang kagum dengan kereta yang melintasi kami. Tapi saya hanya memandang dengan mata sisi.

Nak dijadikan cerita, saya diajak kawan untuk ke Volkswagen Das Auto. Show 2011 yang berlangsung pada 10 dan 11 September 2011 di Stadium Bukit Jalil. Mulanya culas juga untuk mengambil bahagian. Maklumlah, bukan jiwa saya. Tapi memikirkan apa salahnya melihat dan mencari pengalaman, saya terima ajakannya walaupun dengan muka sedikit 'terpaksa'.

Agak mengecewakan, untuk masuk ke The Dome itu saja sudah cukup menguji kesabaran apabila barisan menunggu giliran masuk punyalah panjang. Saya hampir putus asa. Beginilah kalau aktiviti 'masuk percuma'. Harga kesabaran itu yang menuntut untuk dibayar sebenarnya~

Bila dah dapat masuk, ingatkan teruslah ke ruang pameran. Saya silap. Di dalam masih ada barisan panjang menunggu giliran. Adoh!

Pada saat giliran kami masuk, saya terkelu tak ada butir bicara. Rupanya ada show seperti menonton wayang berlayarkan dinding dome itu sendiri di dalam sana. Perkataan pertama yang keluar dari mulut saya adalah "awesome!!!". Sangat menarik dan impressive. Memang jakun jugaklah beberapa minit sebelum dapat fokus kepada show yang dibuat.

Tamat persembahan tersebut, barulah kami dilorongkan ke ruang pameran. Huh. Banyaknya kereta-kereta VW yang dipamerkan. Nama kata nak kenal satu persatu model yang ada, memang tak lah~ Saya cuma kenal Polo dan Golf je. Itu pun sebab dengar-dengar dari mulut orang yang mengidamkannya. Tapi saya masih gagal nak membezakan yang mana satu Polo dan yang mana satu Golf, sebab rupa mereka lebih kurang- melainkan di 'dahi' mereka tertulis: 'Polo' atau 'Golf'. Ha. jadi saya boleh kenal melalui ejaan sahaja.., (**)

Sanggup beratur panjang VW Das Auto punya pasal. Termasuklah kami~
The car created for the peopleDas Auto

Boleh tahan cantik. Harga pun sedap. Saya bertanya kepada kawan:

"Apa istimewa sangat kereta VW ni? Awak tergila-gilakan sangat Golf tu?"
"Kolotnye kamu. Orang sekarang bukan mencari kereta lawa je. Tapi nak perfarmance!Kereta ni sedap. Balik Temerloh dari KL 1 jam je. Kan jimat masa tuh~" Dia membalas.
"Ooooo. Begitu~" Apa-apa lah. Saya nak tumpang naik. Itu saja yang saya tau.

Dah nama bukan jiwa saya, maka tetaplah ia bukan menjadi minat saya. Kalau saya suka, saya tak ambil bidang BbEng tu. Pasti saya berkongsi buku dan nota serta assigment dan tesis dalam kelas Kejuruteraan Mekanikal. (Eh, kongsi tesis? Melampau~)

Tapi secara kesuluruhannya, saya sangat mengkagumi pameran ini. Telahan awal saya banyak yang terpesong. Terasa berbaloi meredah hujan renyai serta beratur panjang menunggu giliran dan segala macam halangan lagi untuk melihat VW dengan lebih dekat. Paling penting, sentuh-sentuh mana yang patut- ambil berkat. Mudah-mudahan dapatlah kami memandu barang sebuah yang menjadi idaman. Chewah!

Terima kasih VW yang membuka peluang untuk orang ramai terutamanya orang macam saya ni. Sekarang saya sedar, Baby-K saya dan Elis gemuk pendek itu tak sehebat VW anda. Oh!

p/s: Terima kasih. Gambar-gambar dari BB kawan.

2 comments

  1. thanks 4 d foto.. walaupun x pergi dapat juga saya menatap keta2 wolkswagen yang jelita2 dan tampan2 belaka

    ReplyDelete
  2. welcome, nurul. bukankah blogging utk berkongsi? hehe. tq sudi membaca!

    ReplyDelete