Menu menarik Pahang


Saya orang Pahang

Makanan menarik di Pahang ni banyak. Antaranya dalam senarai ini.

Image via Izaham / Wikispaces
Waktu saya kecil-kecil dulu, saya tak suka sangat masakan orang Pahang sebab emak jarang masak lauk begitu. Iyalah, walaupun kami tinggal di Pahang, emak saya asalnya dari Perak dan abah saya dari Selangor. Haruslah ada elemen Jawa dan Banjar sikit.

Dulu, kalau ada kenduri kendara di kejiranan rumah emak di Pahang, saya memang tak hiraukan lauk pauk tempatan. Saya akan cari ayam goreng ke, gulai ke, atau acar timun- Lauk pauk standard kata orang.
Tapi bila saya mula masuk UM, ramai kawan-kawan yang impress kalau saya bagitahu mereka yang saya dari Temerloh, Pahang. Pertanyaan pertama mereka selalunya adalah tentang Patin!

Sebenarnya di Pahang ni, bukan Patin masak tempoyak saja yang masyhur. Banyak lagi (macam dalam senarai pada link di atas tu). Apabila dah lama di Pahang, saya mula appreciate makanan-makanan tempatan. Sekarang, suami saya adalah antara die-hard fan Patin masak tempoyak. Saya pun dah suka dengan sambal hitam belimbing besi. 
Kadang-kadang tangan kita yang bukan orang tempatan ni masak, tak sama rasanya dengan orang yang betul-betul asal Pahang. Jiran kami ramai asal Pahang terutamanya Jerantut, Kuala Lipis dan Raub. Selalunya kalau kenduri kendara, mereka inilah ketua bahagian masakan. Memang tak boleh challenge

Banyak sangat masakan Pahang yang menarik. Saya tak habis taip kalau nak disenaraikan di sini. The best is, come and visit Pahang. Eh salah...

Moh ke Pahang!

Selamat berpuasa semua rakan DDD :)
Dhiya

1 comment