Saudaraku, jangan jadi mangsa fesyen



Bismillah

Pagi ini saya tiada kelas. Tapi saya ambil keputusan untuk hanya berjalan kaki ke masjid atas urusan permohonan zakat dan kemudiannya ke fakulti untuk berjumpa dengan penyelia.
Ya, saya memilih untuk berjalan kaki. Kebetulan, cuaca pagi Jumaat ni sangat baik. Tak salah pun kalau saya berjalan sambil bersiar-siar ambil udara pagi. Lagipun, minyak kan dah naik. Baby K memang berehat saja sekarang ni :p

Sewaktu berjalan menuju ke fakulti, saya berselisih dengan ramai orang. Terasa kembali ke zaman pengajian ijazah saya dahulu. Rasa rindu pula untuk meniti laluan pejalan kaki sambil membawa beg sandang berisi nota kuliah :(

Dalam pada berjalan tu, saya sempat menyoroti fesyen warga kampus yang kebanyakannya pelajar. Adik-adik, saya fikir. Kalau ada yang sebaya dengan saya pun, mungkin tak ramai.
Jauhnya beza kalau hendak dibandingkan dengan 5 ke 6 tahun yang dulu. Penampilan mereka nampak ranggi, bergaya dan sangat moden.
Ada yang berseluar jeans ketat, blaus polos singkat dan bertudung selempang- Habis ternampakkan segala bengkak di sana sini
Ada juga yang berskrit labuh- Tetapi menampakkan bentuk batang kaki yang lampai, blaus dimasukkan ke dalam baju dengan tudung terjongket dek sanggul tinggi
Tidak kurang juga ada yang berjubah labuh- Tapi sayangnya ketat dan lebih malang ada yang ternampakkan alur pakaian dalam.
Itu belum saya sebut lagi tentang colour block- yang dulunya kelihatan pelik dan hodoh- serta aksesori yang menjolok mata.

Zaman pengajian ijazah saya dulu, saya dan kebanyakan mahasiswi lain memilih untuk mengenakan baju kurung. Malah yang tidak bertudung juga tidak kekok mengenakan baju tradisional itu. Kalau ada hari yang saya perlu masuk ke makmal barulah saya akan mengenakan seluar. Itu pun, kadang-kadang- Kalau amali tu messy, saya akan datang dengan seluar track sahaja!

Saudari-saudari saya sekalian, maafkan saya jika penulisan ini menyinggung perasaan ramai pihak. Tapi fokus saya lebih kepada adik-adik mahasiswi di universiti.
Saya sedar dan maklum bahawa keinginan untuk kelihatan cantik itu adalah fitrah. Saya juga begitu. Tetapi marilah kita saling mengingatkan- Supaya dalam keghairahan kita untuk kelihatan cantik, jangan kita membadutkan diri sendiri. Jangan. Jangan begitu.
Wang pinjaman atau biasiswa yang ada, jangan terlalu dibazirkan ke arah fesyen. Beringatlah supaya ada simpanan untuk 2-3 bulan ke hadapan.
Pastikan juga, prestasi pengajian berada di tahap yang membanggakan. Percayalah, tidak ada sangat nilainya jika penampilan ranggi, tetapi PNGK merudum dan prestasi lemah. Dalam keadaan negara yang super maju dan laju ini, PNGK kalian adalah lebih berharga.
Saya bercakap berdasarkan pengalaman. Betapa PNGK adalah kunci kepada kestabilan kerjaya (buat masa dan situasi sekarang).

Maaf kerana tiada gambar untuk post kali ini, Saya tidak mahu mengaibkan sesiapa atau menyamakan sesiapa dengan apa-apa. Cukuplah semoga penulisan saya diterima dengan hati yang terbuka. Saya juga bukanlah seorangg yang sempurna. Saya sekadar  menulis pada medium yang saya ada- Supaya kita sama-sama beringat.
Maafkan saya jika ada yang tidak bersetuju dengan idea ini. Teguran terbuka, tanpa melukakan hati sesiapa adalah dialu-alukan (jika perlu).

Terima kasih
Dhiya Dahlia

No comments