Resepi: Kek Minyak Versi Kampung (Bahan-bahan pun mudah)


Bismillah

Memandangkan kita masih dalam mode raya raya ni kan, saya nak kongsikan pengalaman memasak lah. Kali ni saya nak kongsikan cara pembuatan kek minyak. Kek ni sangat masyhur sewaktu zaman saya kecil dulu. Mak Anjang depan rumah saya ni rajin sangat buat dan jamu kami sewaktu hari raya. 

Kek minyak ni mungkin banyak nama atau ada nama samaran lain bergantung kepada tempat kita. Jadi terserah la pada kita nak bagi nama apa pun, asalkan masuk perut dan rasa bahagiaaaaa!

Bahan-bahan:
3/4 cawan gula
1 cawan mentega (Dulu guna Buttercup. Planta pun boleh)
1 1/2 cawan tepung Blue Key, + satu sudu soda bikarbonat (Kalau tak ada Blue Key, tepung gandum pun boleh)
3 biji telur
1/4 tin susu pekat
1/4 kotak susu full cream Dutch Lady (Tak ada pun tak apa, saya letak untuk bagi dia gebu sikit)
1/4 cawan seri kaya
1 sudu esen vanilla
Pewarna merah dan hijau (atau warna kegemaran)
 Cara-cara:
  • Pukul gula dan mentega sehingga kembang
  • Masukkan telur dan pukul hingga sebati
  • Masukkan susu cair, susu pekat, esen vanilla dan seri kaya- kacau sebati
  • Masukkan tepung- kacau sebati
  • Asingkan kepada 3 bekas dan warnakan
  • Tuang sedikit demi sedikit ke dalam loyang yang telah disapu dengan planta supaya tidak melekat
  • Bakar atas api selama 40 minit atau sehingga masak (Nak kukus pun boleh)
3 warna berbeza. Yang kiri sekali tu adalah warna asal. Tiada pewarna pun.
Bakar atas api. Yang seronoknya, mak keluarkan periuk lama ni sebagai tanda sokongannya kepada minat masak memasak saya ni. Periuk ni rasanya pernah saya tengok masa saya kecil dulu. Agak-agak sekarang ada lagi tak?
Ok siap!
Tapi maaflah tak ada gambar dah siap sebab habis terhidang masa raya haritu :(

Selamat mencuba dan maaf kalau terlebih terkurang dalam sukatan resepinya. Alhamdulillah dah 2 kali saya buat, menjadi je. Mak pesan, sukatan cawan tu lagi senang dari sukatan gram. Petuanya mudah. Kalau dah guna cawan A untuk sukat gula, cawan tu jugalah diguna untuk sukat tepung dan lain-lainnya. Jangan nak tukar cawan lain dah. ok?

Salam sayang,
Dhiya

No comments