Gadget Dapur yang Memudahkan Kerja


Bismillah

Kali ni aku nak share gajet dapur yang aku ada dalam memudahkan kerja seharian aku di dapur not only for Nuha sebenarnya tapi for the whole family.
As a working mom, banyak masa aku di pejabat. Balik rumah je rasa nak buat semua benda padahal aku penat sangat. Betul, kan? So gajet dapur ni harapnya sedikit sebanyak dapat mengurangkan kepenatan aku lah.
Entri ni bukan nak menujuk aku kaya ke ape. Barang biasa je ni. Most of the gajet dapur yang aku ada adalah basic tapi sangat praktikal. Aku boleh guna semua gajet dapur ni dalam satu masa je. Punyalah nak bagitau yang gajet-gajet ni sangat membantu. 

Ok let's have a look:

1. Dapur gas

Maaflah ye dapur tak berkilat. Ni baru lepas memasak.
Ini paling basic lah. Kalau tak ada dapur gas ni, aku syak kau memang sewa bilik je atau makan luar hari-hari. Hahahahah! Aku guna dapur gas dua tungku jenama Pensonic yang dibeli waktu jualan gudang. Harga tak ingat, tapi bawah RM200. Di tengah ada tungku dan chamber untuk grill. So membakar ikan atau ayam bukan lagi masalah. Jimat masa.

Semua okay kecuali satu ke kelemahan dia: Tungku dia agak licin. Kalau letak kuali atau periuk, kau akan rasa macam eeeeii ngeri nya periuk ni macam nak terjatuh. Suami aku pernah pergi kedai hardware untuk ganti tungku hitam tu kepada material yang lebih berat dan kasar tapi tak jumpa. So antara penyelesaian yang ada dan so far so good adalah letak dawai tungku (macam kat belah kiri tu). Beli kat kedai Eco je. So far Alhamdulillah periuk kuali aku stabil dan takde dah adegan menjerit sebab kuali nak terbalik. 

2. Periuk nasi

Aku guna mode rice steam je untuk masak nasi Nuha. Tak perlu pun tukar ke mode congee
Sejak kahwin, ini adalah periuk nasi kedua kami. Yang pertama tu jahanam masa aku dalam pantang. Apa yang suami aku buat, aku tak tahulah. Dulu aku nampak periuk nasi ni untuk masak nasi secara konvensional je. Sekarang sejak ada Nuha, aku lebih kreatif dengan masak nasi dia sekali dalam periuk nasi tu siap dengan pakej tak berkerak, lembut dan just nice.

Boleh rujuk entri ini untuk lihat cara aku masak nasi lembik Nuha

3. Slow cooker

Maaf slow cooker aku Nampak comot sebab tengah bekerja mereneh sup daging untuk Nuha
Slow cooker aku jenama Pensonic, beli time jualan gudang pada harga RM39 je. Ya Allah ini memang sangat berjasa dan sangat berbaloi. Dulu aku tak reti guna slow cooker ni. Tapi practice make perfect dan akhirnya aku dah expert reneh sup, buat stew dan macam-macam menu lagi untuk Nuha.

4. Multi cooker

Multi cooker ni aku beli tahun ni, jenama Cornell pada harga RM99 waktu jualan gudang jugak. Bare in mind, aku memang layan jualan-jualan gudang macam ni lagi-lagi pulak aku memang duduk around KL. Mula-mula ingat dah ada dapur gas dan slow cooker, problems are solved. Tapi akhirnya aku 'terpaksa' beli juga mini multi cooker ni untuk travel. Sebelum ni aku bawak slow cooker tu pergi travel tapi macam tak efisyen sebab nama dia pun slow kan~

Multi cooker ni boleh masak macam-macam di bahagian bawah dan boleh steam di bahagian atas. Mode memasak pun banyak; stir fry, boil, pasta, keep warm pun ada. Aku memang rasa berbaloi betul beli multi cooker ni.

5. Blender

Blender aku ada dua jenis. Hand blender dan blender yang bullet tu. Hand blender aku guna untuk blend bubur Nuha. Tapi sekarang dia dah tak makan blended food. Just makan nasi lembik je. Ada yang tanya aku; hand blander atau food processor? I op for hand blender sebab lebih kompak, ringan, efektif dan multipurpose, tak terhad untuk makanan anak saja. Kau nak blend adunan kuih pun boleh. Food processor is bulky, limited usage (kalau kreatif tu lain cerita lah) dan anak kau makan blended food takat umur 8-9 bulan je. Lepas tu dah slowly kena tukar texture makanan. Jadi macam tak berbaloi je beli food processor.

Hand blender aku pakai jenama Panasonic, dapat masa kahwin manakala blender bullet tu jenama Shimono Core X, nenek Nuha bagi. Blender bullet tu aku guna untuk blend smoothies, jus atau adunan muffin Nuha. Bullet dia tak besar jadi memang just nice untuk portion Nuha. 

Selain tu, aku ada juga blender standard yang jug tu. Itu untuk aku blend cili apa segalalah. Itu memang tak campur dengan Nuha punya stuffs. Jug pun ada dua, satu untuk yang pedas-pedas, satu untuk blend jus.

6. Oven

Aku guna oven (bukan microwave tau) jenama Haier Beli dekat Tesco, RM 99 sahaja. Masa tu tengah ada offer. Hahahaha!
Takat nak buat muffin Nuha, cookies Nuha, biskut raya Nuha, ayam bakar, mini pizza (and the list goes infinity) - Boleh sangat. Volume 19 liter. Tak besar dan tak kecil sangat. Kau nak besar-besar pun nak buat apa? Meniaga kuih raya ke?

So far, semua yang aku ada ni memang aku fully utilize dan sangat membantu kerja-kerja memasak aku. Bila aku efisyen di dapur, aku dapat spend masa lebih untuk keluarga dan aku tak stress. Tu je sebenarnya. Bukan beli semua jenis gajet dapur, display atas table top tapi tak sentuh pun. Biarlah aku beli murah-murah je tapi aku guna. Jahanam kalu….Beli baru. Apedehal~

Semoga bermanfaat, ya!
Dhiya

2 comments

  1. Replies
    1. Awak nak beli apa? periuk nasi saya ke? saya tak jual. semua tu review saja.

      Delete