Travel: Century Pines Resort Cameron Highlands


Bismillah

One of my big fans dah bising-bising hey mana review hotel kat Cameron Highland haritu?
Auch terasa sungguh dihargai dan terasa sangat penting dalam dunia blogging. Hhahahahaha!

Oklah. Bak sini aku mulakan cerita. Sebenarnya during Raya Haji holiday haritu, kami tak balik kampung. Kami naik ke Cameron Highland. Sounds cruel but this is the way we appreciate each other in our small family.
Bulan Ramadhan haritu, suami aku sibuk gila sampai boleh bilang berapa kali kami dapat duduk semeja berbuka puasa bersama. So kali ni kami decide untuk spend masa bersama dan 'berkorban' sedikit untuk tidak balik ke kampung. Alhamdulillah mak abah aku okay je. Orang lain nak bercakap- silakan. Mulut masing-masing~

Knowing that this is a super peak 3-days public holiday, kami tak expect much pun dari percutian ni. Kami just nak stay at the hotel and rest. Tu je. So aku cepat-cepat book hotel yang bagus sikit. Macam biasa, aku guna Booking.com untuk buat tempahan dan kami pilih Century Pines Resort (CPR) Cameron Highlands.

FYI, CPR ni bukan kat top peak of Cameron Highland tau. Dia dekat Mardi dan Taman Pertabalan je. Maksud aku dekat bandar cuma lokasi dia 'tersorok' sikit. Sebelum ni aku pernah stay kat Copthorne. Copthorne ni dekat Kea Farm (atas lagi).

On the day itself, it took 10 hours journey sebab jalan sesak semua orang nak balik kampung raya. Hahhahaha! Keluar je exit Tapah dan menghala ke Cameron Highland tu, dah tak jam pun. PLUS je yang jammed teruk hingga terpaksa check-in pukul 4 petang. Uwaaaa sayangnya hotel best check-in lambat!

The enterance. Berdepan dengan hotel ni adalah Taman Pertabalan. It's just a walking distance.
The lobby. Parking banyak so tak perlu bimbang.
Check-in was quite challenging. Kad tak boleh guna. Geram pulak rasanya. Mujur manager kat situ bantu guna card reader dalam ofis dia. Deposit pulak bukan main mahal RM200. Banyak-banyak hotel aku stay, tak pernah lagi kena deposit RM200.

Sebab kau ambik deposit mahal, aku suruh bellboy dia hantar semua barang-barang aku termasuk la basikal Nuha ke bilik. Hahahah! 
Alhamdulillah masuk je B02, terpana la juga. ID lawa macam dalam gambar tapi tapi tapi size dia kecil dan tak ada sofa macam dalam gambar. Toilet agak usang dan bath tub dia takde penutup. Macam mana Nuha nak swimming?! Aku upset la juga. 
Lain-lain semua ok. Kebetulan unit kami ni unit paling hujung jadi halaman belakang agak luas dan privasi. 
Bed, linen, bantal semua selesa. Buktinya, Nuha bukan main lena lagi tidur kat sini. Kalau kat rumah tu siap berpeluh-peluh lagi. Cuma aku rasa hotel kat CH ni sepatutnya kena guna carpet di lantai sebab sejuk. 
Teres belakang tu macam English cottage style. Comel dan cute je. Nuha pun suka main di belakang tu. Aku lantakkan je dia duduk atas rumput dan pegang-pegang pokok-pokok kat situ. 

No swimming pool (Ye lah..siapa yang nak berenang sejuk-sejuk tu kan). Breakfast is provided and included in the payment. Breakfast pun basic and just nice je. Tak adalah kau expect macam Hilton ke apa. Aku rasa semua hotel kat CH pun macam tu. Tapi sipping coffee in the morning kat CH memang best! Huhuhu

I won't talk more about the itinerary and our activities there. Pergi Cameron, ape je aktiviti kau kan? So it's all the same. This's Nuha's first experience in Cameron. Nampak well tolerated dengan cold temperature. So ummi boleh kempen babah beli tiket untuk kita balik Daejeon.

Overall:

1. Hotel cantik tapi macam old sikit
2. Bilik aku superior double room with garden, agak kecil tapi selesa. Halaman belakang tu memang aku in love sangat!
3. Breakfast included. Basic tapi sedap juga.Macam biasa aku bawa multicooker sebab nak masak makanan Nuha. Tapi boleh la join sekali steam sweet potato dan rebus jagung. Boleh makan di serambi belakang tu sambal tengok Nuha main basikal. Oh indahnya!
4. Makan tengahari dan dinner are accessible around. So tak delah kalut sangat nak naik ke Brinchang atau Tanah Rata.
5. Staff helpful, peramah dan tak ada yang buat aku upset. Aku bebel pasal bilik tak sama dalam gambar pun dia senyum dan mintak maaf je.

No harm for trying this hotel. Aku tak cakap hotel ni tak bagus. Just nice dengan suasana dan lokasi. Kalau ditanya samada kami nak datang balik ke hotel ni; aku akan jawab: WHY NOT?

Salam sayang, 
Dhiya

No comments