Nuha Food Journey: Rice Crackers


Bismillah

Sejenis kegigihan baru ummi Nuha adalah memasak untuk Nuha makan. Hahahahhah!

Terbaru, aku buat rice cracker sebagai jajan dia.
Bahan-bahan:

1. Serbuk beras 1 cawan sukatan yang putih tu
2. Unsalted butter separuh, jenama Anchor
3. Cream cheese Tatura 50g
4. Tepung jagung 5 sudu
5. Tepung gandum 3 sudu
6. Puree labu 2 sudu
7. Madu (1 year ++)

Cara-cara:
1. Satukan unsalted butter, cream cheese, madu, puree labu - Kacau sebati. Aku kacau guna spatula je.
2. Masukkan serbuk beras, gaul sebati. Kemudian masukkan tepung.
3. Uli sampai jadi doh dan tak lekat di tangan
4. Terap guna acuan pilihan dan susun atas baking paper. Jangan tebal sangat, takut nanti tak masak kat dalam. Tebal agak-agak dalam < 0.5 cm je. Cucuk dengan garfu supaya bahagian dalam pun masak sama rata.
5. Bakar 170 deg, 40 minit. Kena cuba-cuba lah bab-bab membakar ni. Tapi for me, 40 minutes works well.

Memang ada 'char' dan garing sampai ke dalam. Texture dia rangup, ada rasa biji-biji beras tu, tak relai dan tak menyepahkan rumah. Aku tengok Nuha makan, bila cracker tu kena air liur dia, barulah cracker tu lembut. 

Aku memang happy dengan resepi ni. Nuha pun suka. Sekarang ni perangai dia, kalau dia nak makan- Dia akan tadah tangan baca doa (cara dia lahh). Hujung-hujung tu dengar je 'amin'. Hah cepat-cepat aku bagi rice cracker ni dulu sementara nak siapkan makanan berat dia. Boleh tahan anak aku ni ya~

Mak mak, selamat mencuba. Insya Allah menjadi sebab aku dah buat dan menjadi! <3


Update: Dah dua kali aku buat ni untuk Nuha. Memang puas hati.

Dhiya Dahlia

No comments