Nuha Food Journey: Nuha Makan Beras Apa?


Bismillah

Recently aku ada terima persoalan tentang beras. Nasi Nuha nampak nice je kejadiannya. Apa rahsia? Ya Allah tak ada rahsia. Nama pun nak jadikan bubur atau nasi lembik. Jadi kenalah masak nasi tu guna banyak air. Tu je rahsia aku.

Soalan:
Amak masak nasi Nuha pakai beras apa?

Jawapan:
Beras yang ada kat rumah je. Beli beras pun ikut dan je kami ni. Beras biasa, beras basmathi, beras sumo pun ada sebab apak Nuha suka makan sashimi.

Tapi kan, haritu aku terbaca satu posting seorang mak ni, dia cakap dia guna beras Siam yang timbang kilo dari Kelantan tu. Yelah...Orang Kelantan kan terkenal dengan nasi air...So aku rasa mereka mesti ada rahsia untuk masak bubur ni. Aku pun cuba-cuba la cari kat Shopee. Ye lah. Aku ni, teringin atau teringat nak beli apa-apa, cari kat Shopee dulu. Eh memang ada la seller jual beras, based di Kelantan.

Aku pun beli je lah. No harm for trying kan. Who knows it works well~
Sebaik sampai je, aku terus guna. Reaksi aku; Wow! Memang lawa je nasi Nuha with less effort needed!
Tapi aku tak dapat beras macam dalam gambar ni tau. Dia dah repacked guna plastic biasa je. Mula-mula skeptikal lah juga. Tapi lepas dah masak, baru aku tahu kualiti dia bagus. Seller pun ada reputasi yang baik. 
Parents, semua beras sama je tau. Janganlah susahkan diri. Ye memang semua mak nak yang terbaik untuk anak-anak. Tapi kalau kita mampu beli beras murah je (mana ada beras murah. Semua pun mahal oiii!), tak bermakna kita tak buat yang terbaik untuk anak kan? Jangan la rasa offended, terhina atau rendah diri dengan apa yang kita ada. Jangan bandingkan hidup kita dengan orang lain okay!

Ha satu lagi. Aku bukan seller ni okay. No conflict of interest tau. Aku just menjawab soalan mak-mak yang bertanya tentang nasi Nuha. Hah inilah dia jawapannya. Semoga bermanfaat, ya :)

Salam sayang
Amak Nuha

No comments