Nuha Food Journey: Cara Pantas Ummi Masak Nasi


Bismillah

Hari ni tak ada resepi. Tapi aku nak kongsikan cara aku masak nasi Nuha dengan cara yang cepat, minimum supervision dan kau boleh buat lauk lain.

Ramai mak-mak yang anak mula makan, start to be overthinking tentang masakan dan makanan anak. Siap ada yang beli periuk nasi khas, food processor dan semua yang khas la untuk anak. It's good. Semua mak dalam dunia ni nak yang terbaik untuk anak. Aku dulu pun macam tu. Baca review sana sini, orang cakap itu bagus - Beli. Ini bagus - Beli. In the end rumah aku dah jadi macam gudang Shopee dan aku start rasa aku dah membazir.

Kali ni aku nak share macam mana nak masak nasi portion Nuha just guna periuk nasi yang ada kat rumah kita tu je tanpa perlu risau nasi berkerak.
Actually cara ni pernah ada orang share kat aku dulu. Tapi aku macam tak percaya. Bila Nuha dah ada depan mata, aku rasa macam eh why not we give a try and see how it goes? So aku pun cubalah :)
Keperluan

1. Periuk nasi yang dah ada kat rumah
2. Beras
3. Bekas kecil just nice untuk portion nasi anak. Aku guna mangkuk stainless steel. Aku ada nampak orang guna cawan mug je.
4. Air

Bagaimana caranya?

1. Isi air (agak-agak 1 ruas jari) ke dalam bekas periuk nasi tu. Untuk periuk nasi aku adalah yang warna hitam tu.
2. Letak beras dalam mangkuk, dan letak air ikut macam mana nasi yang kita nak. Sikit; jadi nasi biasa. Banyak; jadi la bubur nasi atau nasi lembik
3. On periuk nasi, jangan lupa tekan 'cook'. Biarkan je
4. Periuk tu akan keep cook tau. Dia tak akan changed to 'warm'. So kena agak-agak dan jenguk. Kalau terlajak pun, nasi tak akan hangit. So tak bahaya pun.

Cubalah!

Update: Malam tadi kami masak nasi kami guna cara ni. Alhamdulillah menjadi. Lawa je nasi basmathi tu memanjang dengan jayanya. Lembut pun lembut. Paling best, nasi tak ada kerak dan aku dah tak bad mood nak basuh periuk nasi!

Amak :)

1 comment