Nuha Food Journey: Rice Ball


Bismillah

Menu Nuha kali ini adalah rice ball.

Dia tak makan nasi, tapi dia tak tahu yang menda alah ni namanya bebola nasi. Hahahahahah!
Bahan-bahan

1. Nasi (aku guna nasi yang agak lembik sikit)
2. Russet potato
3. Isi ayam
4. Carrot, pak choy atau sayur pilihan

Cara-cara

1. Rebus kentang sekali dengan isi ayam dan sayur pilihan.
2. Keluarkan sayur pilihan tu bila sekadar layu dan racik halus
3. Teruskan rebus isi ayam dan kentang hingga masak dan empuk (masing-masing)
4. Lenyekkan kentang, nasi dan sayur pilihan, kacau hingga sebati. Aku tak guna tepung tau.
5. Bila dah agak-agak boleh dibentuk, aku bulat-bulatkan. Nak jadikan stick pun tak apa
6. Celup telur dan goreng!
7. Baki boleh disimpan dalam zip lock sebagai stock

Senang kan?

Aku makin optimis. Walau Nuha tak nak makan, tapi aku jadi kreatif untuk buat dia makan. Aku jadi lebih bersemangat, seronok dan belajar banyak benda. Aku harap mak-mak di luar sana pun sama semangat dan momentum macam aku. Amin :)

Dhiya

No comments