Nuha Food Journey: Carbonara Spaghetti


Bismillah

Menu semalam.

Nuha sekarang memang tak layan nasi. Jadi sebagai amak yang bijak, aku kena kerah otak untuk fikir dan jadi lebih kreatif dalam menyediakan makanan Nuha. Semalam lepas balik kerja, aku terus rebus bihun baby dia. Rebus dulu, tapi tak tahu nak masak apa. Dah lepas waktu bertenang, baru otak aku boleh bekerja dengan waras dan teruslah jadi kuah carbonara.
Bahan-bahan

1. Bihun baby rebus sampai lembut
2. 2 biji bawang putih potong halus
3. 1/2 biji kentang dipotong dadu kecil
4. Susu full cream + cream cheese + Beqa cheese yang grated
5. Serbuk bilis 
6. Mixed herbs 
7. Boleh je bubuh sayur lain macam brokoli atau pak choy halus. Tapi Nuha baru lepas diarrhoea. Doktor cakap jangan bagi fibre and meat dulu.

Cara-cara buat kuah

1. Tumis bawang putih sampai kuning
2. Masukkan kentang dan air sikit je untuk empukkan kentang
3. Masukkan full cream milk, cream cheese dan grated cheese, kacau sampai sebati
4. Masukkan serbuk bilis
5. Dah nak siap tu (bila dah pekat), masukkan mixed herbs
6. Tuang kuah atas bihun yang direbus tadi dan makan!

Masa suap tu, aku nervous sangat sebab tak tahu apa penerimaan dia. Tapi masa tengok dia ngappp dan terus kunyah dan telan, aku lega. Traumatic bila teringat dia ngap dan immediately luah balik makanan tu. Huhuhu.

So mommies, selamat mencuba!

Dhiya

No comments