Nuha Food Journey: Bubur Ayam + Brokoli + Bayam + Kacang Peas


Bismillah

Resepi kali ni: Bubur Ayam + Brokoli + Bayam + Kacang Peas. Tengok nama kemain Panjang pun, kau dah tahu apa bahan-bahannya.
Jadi, bahan-bahan untuk menu ini adalah seperti yang tertera. Hahahahah!

Actually ni semua adalah koleksi peribadi aku tentang makanan Nuha. Semua orang ada personal preference masing-masing. As for me, aku menyokong pemberian real food kepada anak. Aku tak bagi Nuha makan nestum dan makanan dengan perasa. Aku nak expose dia dengan semua jenis makanan (halal dan sihat) sebab aku tak nak dia jadi picky eater kelak.
Bahan-Bahan

1. Beras
2. Brokoli, puree bayam, kacang peas
3. Chicken bone stock (cbs)
4. Isi ayam
5. Bahan tumis: bawang merah, bawang putih dan 3 sekawan

Cara-Cara

1. Tumis bahan-bahan untuk menumis
2. Masukkan beras
3. Masukkan ayam
4. Masukkan cbs
5. Akhir sekali masa nasi dah lembut, masukkan sayur-sayuran dan matikan api bila dah masak.
6. Sejukkan dan blend
Alhamdulillah Nuha likes this so much. Cuma aku pelik, Nuha ni makan makan makan makan, tp tak dobot pun. Lepas tu aku kena 'marah' dengan babah dia; "Awak nak dia gemuk macam mana?" Hahahahha. Mak-mak, anak makan banyak, tapi tak gemuk- takpe. Asalkan berat dia ideal dan ok je kalau refer buku rekod kesihatan dia. Tak payah susah hati sangat. Bawak bertenang.
Banyakkan membaca je. Huhuhu

Selamat mencuba. I know you can be better than me :)

Dhiya

No comments