Nuha Food Journey: How I prepare corn kernel from scratch?


Bismillah

Nuha suka makan jagung!

Aku introduce jagung pada usia Nuha 10 bulan macam tu. Mula-mula aku campur dalam resepi bubur pulut hitam dia. Seems like tak ada allergies dan bermula dari situ, memang sentiasa ada stok kernel jagung di rumah ni.
Macam mana nak dapatkan ulas jagung yang sempurna bentuknya macam ni?
Entri kali ni aku akan kongsikan macam mana aku prep kernel jagung ni dari mula-mula kejadiannya sebagai setongkol jagung. Aku tak ada video sebab aku prep sorang. Tak ada tukang ambil video tapi harapnya penerangan aku jelas dan dapat membantu.

Mula-mula kenalah beli jagung. Jangan tanya aku jagung jenis apa? Organik ke tak? GMO tak pe ke? yada yada yada. Beli je jagung kat pasar tu. Buang kulit dan rambut-rambut halus tu, basuh dan toskan sekejap.

Seterusnya korang kena ada pisau yang at least sama panjang dengan panjang jagung tu. Kalau tak ada pun jangan rusuh hati sampai kemurungan. Jagung tu boleh dipotong dua untuk jadikan dia lebih pendek kan?
Letak bilah pisau di antara kernel jagung. Kernel (ulas-ulas) jagung tu kan macam tersusun elok kan? So masukkan bilah pisau di antara celah-celah susunan tu. Kemudian cungkil ke kiri atau ke kanan pisau tu (ikut keselesaan) hingga kernel jagung tu terkeluar. Tu yang korang akan dapat bentuk sebiji kernel yang sempurna dan tak pecah-pecah tu. Cuba tengok gambar kat bawah:
Sebiji jagung tu boleh dapat banyak juga tau. Kalau beli selonggok yang ada 10 tongkol tu, aku rasa korang boleh la buat 3-4 tongkol je untuk stok anak. Kalau tak nanti oversupply pulak.
Ini adalah stok kernel jagung Nuha dari 3 tongkol jagung yang besar-besar, dipekkan dalam plastic ziplock sebesar tapak tangan. Boleh bekukan kat freezer dan ambil sebungkus untuk kegunaan sekali masak. Selalunya aku guna jagung untuk letak dalam pengat atau bubur manis dia atau pun campur dalam nasi plain dia. Since kernel ni besar, bagi baby yang belum ada gigi, mak-mak kena blend sikit la. Takut juga sebab jagung ni walaupun dah masak, dia tak hancur.

Demikianlah perkongsian aku tentang jagung. Semoga korang ada idea macam mana nak simpan jagung supaya tak busuk dan membazir. 

Any good ideas, aku akan kongsikan lagi di sini!

Salam sayang
Dhiya

No comments