Nuha Food Journey: Kek Pisang Versi Baby


Menginjak setahun, aku dah mula introduce Nuha family food. Terbaru, aku buat kek pisang untuk dia. Of course lah no sugar no salt, tapi pastinya sedap dan sihat Insya Allah.
Bahan-bahan

1. Pisang. Aku guna pisang berangan 4 biji, dilenyek
2. 1 cawan tepung gandum *
3. 1/2 sudu the soda bikarbonat *
4. 1/2 sudu the baking powder *
* Diayak Bersama
5. 1/2 cawan minyak jagung
6. Sedikit madu (Nuha dah setahun lebih)
7. 2 biji telur
8. Esen vanilla

Cara-cara

1. Blender minyak, madu, telur sampai gebu lebih kurang dalam 3-5 minit
2. Masukkan pisang yang dah dilenyek tadi, blender lagi beberapa minit
3. Bahan yang di blend tu, masukkan ke dalam bekas dan masukkan tepung yang diayak dengan soda bikarbonat dan baking powder tadi sedikit demi sedikit. Kacau rata dan pastikan tak ada tepung yang berketul.
4. Oh ye sebelum tu jangan lupa panaskan oven dulu tau.
5. Masukkan adunan ke dalam Loyang atau muffin cup yang dah disapu minyak.
6. Bakar pada suhu 150deg, 30 minit. Ni oven aku lah…

Hasilnya memang elok macam dalam gambar aku ni. Bila dah masak, aku biar sejuk sekejap dan potong.
Nuha suka tak? Alhamdulillah dia suka. Aku rasa dia lagi suka kek macam ni dari cookies dan yang bagusnya, kek ni kurang sepah dari cookies yang rapuh, berdebu tu. 
Insya Allah more cakes to go for Nuha! :)

Salam sayang
Dhiya

No comments