Nanti Kalau dah Kaya...


Nanti kalau dah kaya...

1. Aku (suami) nak beli rumah dan pastikan ID rumah tu adalah ikut citarasa aku. Aku nak hias cantik-cantik supaya aku gembira berada di dalamnya. Aku nak ada ruang atau bilik solat yang suasana dia macam masjid tu. Karpet masjid, jam masjid dan bau masjid. Aku nak ada suasana tu di rumah. 

2. Dengan itu, aku perlukan seorang helper untuk kemas rumah, basuh, sidai, lipat dan gosok baju. Itu je. Tak payah memasak sebab aku akan memasak. Lepas aku siap memasak, kau tolong kemas je. Hahahahahha!

3. Aku nak berhenti kerja dan biar anak-anak ada depan mata aku. Korang boleh main kat halaman asalkan jangan bergaduh dan tak petik bunga. (mak-mak sangat). Kahkahkah! Cukup jam, dah nak Maghrib- Masuk, mandi, solat dan mengaji. Amak sendiri akan ajar korang mengaji sambil pegang rotan. 

4. Aku nak jadi fulltime content writer untuk blog DDD. Pengalaman telah membuktikan yang aku boleh buat duit dari blog ni. Aku tak nak jadi terkenal. Aku cuma nak orang kenal blog aku. Too ambitious, huh? Tak lah. Aku yakin aku boleh buat sebab sebelum ni aku dah buat. Cuma bagi aku masa je. 

5. Orang-orang yang pernah kenakan aku sebelum ni, aku jemput kalian datang ke rumah, kita makan-makan sama-sama dengan orang yang selalu menyokong dan selalu ada dengan aku sewaktu susah. Aku biarkan korang bersembang supaya korang saling tahu sisi aku yang lain.
Too ideal. Almost impossible. Ini life as a Lisa Surihani je ni. Tapi kan, aku sebenarnya dah cukup happy dengan apa yang aku ada sekarang. Rumah tak besar, tapi sebab tulah kami berkumpul dan buat apa-apa sama-sama. Rumah besar belum tentu ada kebersamaan. Entah-entah masing-masing duduk dalam bilik je. 
Aku ada je helper setiap hujung bulan. Kadang-kadang kami pinjam bibik mertua dan minta dia kemas rumah dan nanti kami bagi la bayaran sebagai duit poket dia. Apa kau ingat freeeeeeee? Hahahahah!
Rumah belum ada lagi. Tolong doakan. Tapi aku hias je rumah sewa ni macam syurga supaya masing-masing gembira. 
Cuma yang masih belum dibuat- Berhenti kerja. Ini terlalu berisiko dalam keadaan sekarang. Berilah aku masa beberapa tahun lagi sampai aku betul-betul bersedia. Aku rasa macam masih teringat lagi macam mana orang pandang rendah aku sewaktu aku tak ada kerja dulu. No No No...Itu tak akan berulang. Kalau resign pun, aku akan pastikan ianya dibuat secara bermaruah.

Tapi
Tapi
Tapi

Kaya banyak duit pun...
Kalau tak kaya jiwa, apalah gunanya. Ada yang kaya, ada rumah, kereta, gaji, jawatan- Tapi jiwa kosong juga.
Aku,
Bukanlah kaya jiwa pun. Tapi cemburu juga melihat orang yang kaya jiwa. Makan nasi bungkus di perhentian bas, masih boleh berikan sikit pada kucing. Mulia. Mulia. Kekayaan ini adalah kekayaan yang tak boleh dicari. Tapi dianugerahi.

Insya Allah, sentiasalah kita berazam untuk memperbaiki diri. Duniawi, ukhrawi.

Salam sayang
Dhiya

No comments