Resepi Ayam Masak Ala Thai


Bismillah

Cerita menu lagi~!

Kadang-kadang, kami akan makan lauk ayam hampir setiap hari. Bukannya apa, harga ikan sekarang ni lebih mahal dari ayam. Jangan tak percaya. 
Saya pun dah buntu nak masak apa lagi ayam ni. Kadang-kadang jenuh juga saya melayari internet semata-mata mencari kelainan menu untuk memasak ayam.

Kali ini saya nak kongsikan menu ayam masak ala Thai yang saya jumpa di laman sosial dan saya olah sedikit mengikut citarasa saya. :)
Ayam masak ala Thai
Bahan-bahan:

1. 2-3 biji bawang putih*
2. 3 tangkai cili api*
3. 1/2 inci kunyit hidup*
4. Serai- dititik
5. Sos cili + sos tiram
6. Perasa
7. Bawang Holland- potong kasar
8. Daun limau purut
9. Ayam dipotong kecil, diperap dengan kunyit dan garam

*kisarkan

Cara-cara

1. Goreng ayam 1/2 masak dan ketepikan
2. Tumis bahan kisar + serai hingga pecah minyak dan naik bau
3. Masukkan sos cili + sos tiram
4. Kacau sebati sambil masukkan perasa (jika masih perlu)
5. Masukkan hirisan bawang + daun limau purut
6. Gaul rasa dan biarkan seketika hingga masak
7. Ehemmm...siap!
Tunggu QA/QC officer balik, suruh dia rate. Tapi selalunya sambil rate, sambil komen, sambil tolong habiskan. Hhahahaha!

Menu ni mudah sangat. Balik kerja, tukar uniform dan hanya perlukan 30 minit saja untuk menyediakan menu ni. Percayalah :)


Selamat mencuba!
Dhiya





1 comment