Orang Malaysia dan Sikapnya


Orang Malaysia ini banyak ragam. Salah satu yang saya paling perasan adalah tidak cakna terhadap kemudahan awam terutamanya tandas. Ya, kali ni saya nak emphasize pada tandas. 
beautiful-toilet-8


Suatu masa dulu, saya pernah ke satu pusat membeli belah yang agak terkenal di KL ni. Bila dah berjalan dalam air-cond, minum pula macam-macam- Mulalah seruan alam bergema. Sebaik masuk, saya dapati tak ramai orang. Tapi apabila saya masuk hampir ke semua ruang tandas, keadaannya sangat menjijikkan.

* Tisu bersepah di lantai
* Sanitary bin terbuka luas dan anda boleh lihat apa yang anda akan nampak
* Bau yang tidak menyenangkan
* Air di lantai bergenang tanda tidak dimop

Ada satu tandas yang bertutup. Saya fikir ada orang di dalamnya dan mungkin itulah tandas yang paling bersih kut. Saya pun menunggu dengan sabar.
Tidak lama kemudian, seorang wanita keluar dari tandas tu tanpa ada bunyi flush pun. Dia berlalu di depan saya dengan wajah penuh confident.
Saya masuk ke dalam. Geli~

Saya: Excuse me, you ada tinggal something ke dalam toilet? Saya 'menjerat'
Dia kelihatan terkejut mungkin terfikir dia tertinggal telefon atau barang berharga dan terus masuk ke tandas tadi
Saya: Boleh tak you flush tandas tu? Jangan tinggalkan untuk orang lain buatkan untuk you
Dia nampak malu, tapi tak berkata apa-apa. Sebaik flush, dia terus meninggalkan tandas.

Garang? Kasar? Kurang ajar? Yes I did. Tapi kalau fikir logik, tergamak tak kita nak masuk ke dalam tandas yang kotor begitu. Kalau di rumah semuanya perlu bersih, kenapa tidak di tempat awam? Adakah hanya kerana tandas itu "BUKAN AKU PUNYA?"

Emak saya pernah berkata, tandas itu cermin kepada ketamadunan seseorang. Kalau berlumut, berlendir dan tak semenggah, begitulah cara hidup pemiliknya. Sebab itu sejak duduk sendiri sebaik berkahwin ni, bahagian itulah yang paling saya concern.
Selama di Korea dulu, saya cukup kagum dengan attitude mereka di tandas. Tandas mereka memang tiada hos. Tapi mereka sangat menjaga kebersihan tandas tanpa ada setitis pun air yang membasahi lantai tandas. Pernah sekali tu, saya tertumpahkan air paip yang saya tadah dari sinki di dalam tandas. Rasa bersalah tu memuncak sangat sampai saya keluarkan tisu saya dan lap lantai tu sampai kering.

So dear Malaysians, marilah kita ubah sikap kita di tandas awam. 
* Jangan ada orang lain yang flush kan untuk kita.
* Jangan buang tisu merata-rata (aku sumbat dalam mulut kau, baru tahu!)
* Jangan hentam pintu tandas kuat-kuat sampai tercabut pintu tu :p

Jadilah rakyat Malaysia yang bertamadun.
Contoh tandas awam terbaik di dunia. Maaf, Malaysia tiada dalam senarai

1 comment

  1. So true, tapi sekarang ni belum jumpa lagi tandas yang kotor n x dijaga smpai mcmtu... mungkin sebab jrg pegi mall kot.

    ReplyDelete