Wedding Review: Busana Bertandang oleh Galeri Fitrah (Pahang)


Bismillah...

Dalam entri kali ini, saya akan ceritakan sedikit lagi bahagian Galeri Fitrah dalam menyediakan busana bertandang saya.

Seperti yang saya ceritakan dalam entri lepas, saya ambil pakej all in one dengan Kak Long yang merangkumi pakej pelamin dan andaman lengkap di majlis sebelah saya serta dua pasang baju pengantin sebagai compliment sebab saya ambil pakej ni semasa mereka sedang buat promosi.
Maksudnya, saya macam dapat sepasang baju percuma yang boleh dibuat pakai sewaktu majlis bertandang nanti. Kira macam pihak lelaki boleh jimatlah sebab tak perlu sewa baju, hanya ala carte pelamin saja :p. Suami saya pun setuju untuk mengenakan lounge suit milik peribadinya sebagai padanan kepada busana saya tu walaupun Galeri Fitrah ada sediakan buasana lelaki siap sampin dan tanjak songket. Tapi suami saya kata, dia mahu yang berbeza. Dia sudah pakai ala panglima di majlis persandingan di Pahang. Jadi dia mahu lounge suit pada majlis bertandang.

Tapi adat orang berkahwin, tak semua perancangan kita smooth je. Nak dijadikan cerita, ada satu makhluk Allah dari pihak pengantin lelaki ni macam tak suka dengan arrangement kami. Macam-macam alasan diberi untuk cuba pengaruhi kami agar ubah rancangan dan ikut arahannya.
Mula-mula dia dapat tahu yang baju majlis lelaki akan diambil dari butik majlis saya, dia kelihatan sangat skeptikal. Butik kampung mungkin selekeh dan tak vouge. Dia pernah cakap baju majlis bertandang yang warna maroon tu seperti baju raya. Rentetan dari itu, dia pernah menyanggup untuk ke Galeri Fitrah dan melihat sendiri koleksi Kak Long dan pilih sendiri mana-mana yang dia berkenan. 
Saya dah agak memang akan ada spesies yang suka buat kacau ni. Pada mulanya memang saya sangat tertekan. Tapi lama-lama saya faham game dia dan saya cuba overcome sehabis baik walaupun sangat sukar. Saya dan suami bersetuju untuk terus stick to the plan. Baju dah free...Bukan tak lawa...Lawa kot! Nak apa lagi kan~
Apabila kami terus dengan pendirian kami, banyak lagilah isu yang dia cuba timbulkan. Susah nak urus pelamin sebab tak ambil baju sekali dengan pelaminlah. baju tak matching dengan background pelaminlah, nanti dalam gambar nampak dull lah...Tapi suami saya ajar; "D abaikan aje. Percayalah, Nanti dia akan diam". And I tell you, it works. Jangan ingkar cakap suami. Hahahah! Anggap saja orang macam tu hanya kacau daun dan mencari perhatian.

So here's my outfit. Masa datang ke Galeri Fitrah untuk ambil baju maroon ni, rasa macam ohohoho syioknya kawin. Kalau boleh tiap-tiap bulan nak bersanding ulang-ulang dengan suami. Gila ke hape kan.
Untuk bertandang ni, saya dapat set baju lelaki dan perempuan lengkap dengan aksesori termasuklah veil, crown, tudung + inner, kerongsang / dokoh dan payung. Lengkap untuk persiapan diri sendiri sebab pelamin pihak pengantin lelaki ambil dari bridal pilihan keluarga mereka sendiri. Senang, kan?

Krim untuk majlis persandingan sebelah perempuan. Maroon untuk majlis bertandang sebelah lelaki :) Macam ni kau kata baju raya, hah?! Mata hati, mana?
Tudung tu saya derhaka sedikit apabila saya ambil keputusan untuk guna tudung bidang 60" milik peribadi. Masa di Pahang dulu, saya dah pakai shawl, jadi kali ini saya nak pakai bawal pula. Saya suka sangat busana ni sebab hiasan lace dan songket di bahagian pinggul tu. Hiasan lebat di bahagian dada tak memberi makna sangat buat saya sebab saya pakai tudung labuh.
Lounge suit milik peribadi. Cuff link pun beli segera, 2 hari sebelum majlis di Mid Valley. Harga bawah RM50, tapi dapat jenama Arrow. Berbaloi kan?

All in all, Alhamdulillah sangat sebab baju ni memberi keyakinan untuk saya tampil senyum walaupun ada la sedikit sebanyak hiccup yang melukakan jiwa. Akhirnya terbukti yang baju ni tak dull, tak selekeh malah setanding je dengan busana dari butik-butik ternama di Kuala Lumpur. Baju lounge suit suami saya nampak hebat. Saya masih nampak sebagai seorang pengantin dan masih boleh dibezakan dengan tetamu yang hadir dengan baju-baju raya mereka. Jadi bolehlah saya simpulkan mulut orang yang banyak komen tu tak lebih dari anjing menyalak bukit.

Tips tambahan berkenaan dengan bridal

1. Kalau dapat compliment outfit set macam saya, utilize it well. Maksudnya bawa dan pakai ke majlis bertandang. Tak payah susah-susah dah ambil pakej ribu-ribu di pihak pengantin lelaki.
2. Mulut orang- Abaikan. Kalau nak dengar komen orang dan puaskan hati semua pihak, memang tak terlayan. Silap-silap hati dan perasaan sendiri pula yang akan terluka.
3. Kalau majlis bertandang tu jauh, pastikan jaga elok-elok aset bridal. Tambahan pula bersiap di tempat orang. Kalau tertinggal ke, terhilang ke...Susah sangat nanti.

Itu sajalah kut. Emo pula tulisan saya dalam entri ni. Hahahahah. Tapi yang pasti, Kak Long dan Galeri Fitrah dah buat dan sediakan yang terbaik untuk outfit saya di kedua-dua belah majlis. Terima kasih. Infiniti!

Dhiya

1 comment