5 Perkara yang Perlu Dinikmati Masa Bujang dan Dihargai Masa Berpasangan!


Assalamualaikum.
Hai!

1. Me time
Me time ini tak kisahlah untuk apa pun. Kadang-kadang kita orang perempuan ni memang perlukan me time yang sebenarnya bukan nak buat apa sangat. Masuk bilik tidur, just baring dan being lazy. Masuk tandas just belek muka depan cermin. Duduk diam-diam baca buku atau majalah; tak bercakap dengan sesiapa. Itu me time.
Tapi kalau dah berkahwin pun, masih ada ruang untuk diri kita sendiri. Percayalah, pasangan kita juga perlukan perkara yang sama. :) Jadi jangan bimbang. Nikmati me time sewaktu bujang dan hargailah ia apabila sudah berpasangan :)

2. Ruang / bilik sendiri
Bujang- memanglah ada bilik sendiri. Nak bersepah, nak melingkup- Tak nak basuh cawan bekas air Milo, tak nak lipat baju----Kau punya suka. Betul tak? Betul kan? Tapi apabila sudah berkahwin, sudah pastinya kita sama-sama ada semangat untuk mengubah sikap, kan? Bilik tidur mestilah kena kemas, baru ada feel. Dapur kenalah bersih supaya tak dikatakan selekeh. Tapi saya rasa, sekali sekala kalau ada longgokan baju tak berlipat tu mungkin boleh dimaafkan sebab pasangan pasti faham yang kita tak menang tangan :)

3. Hobi 
This is soooo me. Banyak hobi saya sewaktu bujang kini hanya berhabuk di sisi. Sebagai contoh, masa saya untuk membaca sudah terhad. Banyak ruang masa saya terarah kepada urusan rumahtangga. Tapi to make it positif, saya kini gemar membaca tentang relationship, parenting, health and deco. Bukankah hobi masih boleh dinikmati malah dihargai apabila sudah berpasangan?

4. Balik kampung
Dulu sewaktu bujang, saya akan balik ke kampung dua kali dalam sebulan. Jenuh duit, jenuh masa, kadang-kadang jenuh tenaga. Sebab apa kerap sangat? Walaupun rasa penat, tapi bila dah sampai ke kempung tu, terasanya semua kepenatan hilang. Tapi apabila sudah berkahwin, semuanya perlu digilir-gilirkan. Adatlah. Walaupun tidak sekerap dulu, (sekali sebulan dah sekarang ni) tapi kami masih boleh saling menikmati moment balik kampung :)

5. Traveling alone
Satu benda yang seronok berjalan sendirian ni adalah kita 'pegang' masa kita sendiri. Nak berjalan sepanjang hari di Masjid Jamek tengok tudung pun tak siapa kisah. Makan atau tidak, itu bukan hal besar. Dulu sewaktu saya di Korea, saya memang 'hebat' bab traveling alone ni. Sekarang- terasa sungguh pelik kalau keluar sendiri. Rasa 'tak selamat' pun ada. Rasa dah kurang keyakinan pun ada. Sedikit tak bagus di situ. :(

Lain-lain yang anda boleh buat walaupun dah kahwin: >>>>>SINI<<<<<
 
Kongsikan idea anda!

Salam sayang
Dhiya

No comments