Peperiksaan


Bismillah

Hari ini terasa macam hari raya. Pukul 5.30 pagi sudah terjaga. Pukul 7.30 pagi sudah siap bersarapan. Pukul 8.30 pagi sudah duduk kemas di dalam bilik seminar, menanti detik jam 9 pagi.

Ini gara-gara paper Philosophy and Policy in Energy. Calonnya hanya empat orang, jadi mungkin Dato' pun rasa tak berbaloi kalau buat exam yang style 'tinggalkan nota dan buku rujukan di luar dewan/ bilik peperiksaan'. Tak cukup mencabar baginya untuk melihat hanya empat orang calon 'menderita' dalam bilik tu. Huhu
Jadinya, seminggu sebelum peperiksaan, Dato' sudah maklumkan kepada kami yang peperiksaan itu adalah open access based. Pada ketika itu, saya hanya agak boleh bawa buku sahaja. Oklah kan...Ada juga talian hayat dan soalannya mungkin hanya berpandukan rujukan sahaja (kononnya).
Tapi saya rasa nak pengsan apabila terima email dari Dato':


Sah. Kau jangan ingat open eccess tu sangat menyeronokkan, Dhiya! 
Siap boleh bawa laptop, IPad, Tab semua...Itu tandanya isu dan soalannya adalah worldwide dan Google adalah talian hayat kami!

Dan memang tepat. 


Soalan sangat holistik. Kalau setakat bawa buku rujukan, memang akan menangis kat situ. Tapi kalau boleh Google pun, dalam tempoh dua jam itulah nak baca, nak difahamkan, nak screen the main points dan nak salin atas kertas jawapan. Tak sempaaaat!

Tapi apa-apa pun, saya dah buat yang terbaik. Sekarang adalah masa untuk berserah dan bertwakkal. Semoga Allah bantu perjuangan saya ini.

Dalam pembacaan saya sewaktu peperiksaan tadi, saya baru tahu yang Oil Crisis 1973 adalah disebabkan negara Arab menyekat dan mengenakan embargo terhadap pengeluaran minyak kerana AS membantu Israel. Besar juga kuasa negara Arab waktu tu. Tapi apa dah jadi sekarang eh? Saya perlu baca lebih lagi. Isunya menarik!

Dan kerana itulah saya suka bidang yang saya ambil sekarang ni. Penuh dengan ilmu baru yang membuka minda. Bukan setakat belajar Msc, malah ada juga isu politik, ekonomi dan ketamadunan manusia yang boleh diambil iktibar.

Tamat satu paper,
Dhiya Dhalia

2 comments