Syawal 1433H


Assalamualaikum...

Tak kiralah. Walaupun 1 Syawal telah berlalu, saya tetap mahu menulis tentang raya. It's better late than never. 

Pertama dan terutamanya, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, 

تقبل الله منا ومنكم

Semoga Aidilfitri kali ini adalah yang bernilai di sisi Illahi dan berharga bersama famili.

Hari-hari mendatang saya pasti sunyi malamnya tanpa terawih yang istimewa. Setiap kali meninggalkan Ramadhan dan menyambut Syawal, saya hanya terkenangkan terawih. Sempatkah saya untuk berjumpanya dalam Ramadhan yang akan datang?

Balik Kampung

Saya hanya pulang ke kampung pada hari Sabtu. Itu pun sepatutnya saya masih perlu datang bekerja. Kalau nak diikutkan 'kepala' mereka sahaja, alamatnya saya akan tiba di kampung pada malam rayalah~ Saya tekad meninggalkan Kuala Lumpur sebaik usai solat Subuh Sabtu. Balik Kampung Oh Balik Kampung untuk beraya!
Ini tahun kedua saya betul-betul pulang ke kampung lantaran bekerja di Kota Mega. Sebelum ini saya berada di bawah kapasiti pelajar dan tidak kisah dan tidak berkira dengan cuti. Semuanya sudah tertulis dalam takwim semester pengajian. Tetapi kali ini memang berbezalah... Terpaksa bertungkus lumus mengisi borang itu ini untuk memohon cuti. Birokrasi! :p
Saya berada di Tol Gombak seawal jam 6.30 pagi. Kononnya sayalah manusia yang paling awal dan paling bijak untuk mengelak kesesakan lalu lintas. Ya, ia betul dan tepat pada awalnya. Tetapi semuanya berubah apabila saya mula mendaki bukit untuk memasuki Terowong Karak. Tolonglah bayangkan: Sepanjang-panjang jalan menaiki bukit sebelum terowong tu sesak. Baby K saya hanyalah sebuah kenderaan manual yang menggunakan kuasa kaki kiri saya untuk mengawal clutch. Memang rasa nak tercabut saja kaki kiri saya. Sakit! Kesesakan itu hanya berakhir di Tol Bentong. Tolonglah cakap kesian! Tolonglah!

6.45 pagi. Beberapa kilometer lagi sebelum memasuki Terowong Karak. Sesak ok. Sesak!
Adegan yang jarang-jarang dapat dilihat
Tengok betul-betul. Lori apa tu...~
Tengok laaa
Di saat semua orang sesak untuk balik kampung berhari raya, saya tidak nampak di mana kepentingan lori minuman haram ini untuk turut berada di Lebuhraya Karak. Mujurlah saya tak dapat snap nombor pendaftarannya. Kalau saya dapat, mahu saja saya buat laporan! Grrr!
Er...Jangan tanya macam mana saya ambil gambar sambil memandu. Memang saya ambil gambar sambil memandu. :p
Keadaan hanya kembali normal selepas Tol Bentong. Siapa yang melaluinya sahaja yang tahu betapa jauhnya saya dan mereka terpaksa mengharungi kesesakan.
Selepas empat jam perjalanan, saya tiba di kampung halaman dengan selamat. Alhamdulillah. Puas berperang dengan kepenatan, mengantuk dan sikap pemandu lain yang macam-macam, akhirnya saya sampai juga. Oyeah!

Sampai di rumah, ada satu kad raya untuk saya!
Sekarang ni nak dapat satu kad raya pun susah, tau!
Terima kasih, An atas ingatan tulus ikhlas :)
Pagi itu, emak dan abah sudah sibuk merebus ketupat dan membasuh ayam dan daging. Balik sehari sebelum raya begitulah...Tak banyak yang boleh saya bantu melainkan menyusun kuih muih raya pada sebelah malamnya. Aidilfitri pada saya sangat epik. Sedari saya kecil hingga dewasa, atmosferanya tetap sama. Saya sayang famili saya. :)

1 Syawal 1433H

Alamak. Menu utama mak, laksa sudah habis. Jadi tak ada gambar untuk dijadikan bukti. Tapi saya suka dengan budaya kampung yang masih diamalkan di sini- Baraan atau rombongan dari rumah ke rumah jiran. Kawasan perumahan saya telah dibahagi-bahagikan mengikut blok. Jadi ahli blok akan membuat satu rotation ke rumah ahli blok yang lain sambil membawa anak-anak serta menantu dan cucu untuk mengutip duti raya. Lazimnya rombongan kaum lelaki akan diadakan selepas solat sunat hari raya manakala rombongan kaum wanita akan berjalan pada waktu petang.

Rombongan Lelaki. Rombongan raya okeh!
Beginilah setiap tahun. Inilah budaya yang paling berharga di kampung saya
Kira duit raya
Penat beraya
Saya memang mengikuti rombongan ini tanpa gagal setiap tahun, tetapi tahun ini saya terpaksa mengikat diri di rumah atas sebab-sebab tertentu. :p
Lagipun anak-anak murid emak dan abah ramai yang bertandang. Jadi kalau tiada orang di rumah, kasihan pula mereka. :)

Satu Syawal melabuhkan tirainya dengan seribu kegembiraan dalam kesederhanaan. Terima kasih Tuhan kerana masih meminjamkan kami sekeluarga usia untuk bersama.
Sejenak saya terfikir, sudah 3 tahun kesedihan itu berlalu. Banyak rutin kami yang berubah. Bukan sedikit perubahan yang kami hadapi. Tapi kami akur dan syukur kerana ini adalah sebahagian daripada peringatan untuk kami agar lebih tabah dan cekal serta tinggi iltizam untuk memperbaiki diri.

2 Syawal 1433H

Saya menerima tetamu pertama:

Free to save, yah! Hehe


p/s: Nyun, sangat sweet! Cepat-cepat timang baby sendiri yah!

 3 Syawal 1433H

Tetamu kedua saya :)


p/s: Terima kasih atas ziarah dan ingatan dari sahabat handai yang mengingati. Cumanya saya penat dan lelah apabila ditebak soal nikah kahwin. :( Berilah saya ruang untuk bernafas dulu. Saya juga punya emosi untuk dibelai agar tidak terluka. Yang pasti, doa semua orang amatlah saya dambakan. Semua orang berhak untuk memiliki cinta...

Salam Eid, 
Dhiya

No comments