Cuti Merdeka


Bismillah...

Cuti bersempena Hari Merdeka, bukannya bercuti dan merdeka. Tanggungjawab dan ikatan tugas yang menggunung masih ada, cuma ditinggalkan di pejabat. Tidak dibawa pulang ke rumah.
Kebetulan minggu ini saya sedikit sibuk dengan E-Week yang akan diadakan minggu depan. Jadi banyak jugalah kerja yang perlu diselesaikan. 
Malangnya, semalam komputer saya buat hal. Dalam tempoh 15 minit, 3 kali auto shut down.Segala apa yang saya buat, yang saya taip semuanya hilang. Berang berurusan dengan teknologi yang kadangkalanya sangat bodoh dan menyusahkan, saya panggil IT person supaya turun dan tengok sendiri apa masalanya. Katanya komputer saya mengalami power loss yang banyak mungkin disebabkan wiring. Itu nak salahkan saya lagi ke? Tak kan? 
IT person tu pesan 'jangan buat apa-apa' dan ya, saya terus kemas beg dan bersiap untuk pulang sedang waktu itu jam baru menunjukkan pukul 4.30 petang.Lantak!

Tepat jam 5.30 petang, saya angkat kaki. Tiada apa yang boleh saya buat pun kalau saya menunggu lebih lama. Huu.
Lebuhraya Persekutuan agak sesak. Selalunya begitulah. Esok kan cuti umum. Mungkin ramai yang mengambil peluang untuk pulang ke kampung sambil-sambil menghadiri rumah terbuka makan percuma Aidilfitri yang masih ligat dianjurkan sana sini. Baguskan~ Lepas-lepas raya ni kena bijak sedikit... :p

Selepas Maghrib, kami ke Serdang untuk bertemu Wani, rakan baik saya. Walaupun baru bertemu pada Hari Raya Kedua tempoh hari, tapi ada misi lain yang saya perlu selesaikan dengan mereka. Kami makan malam di sebuah restoran makanan Barat yang saya sendiri pun tak ingat nama dan lokasinya. (Maaf yah! Nanti saya akan tanya Mr. GPS saya~) 
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa dan berkongsi banyak perkara. Mood honeymoon Wani dan suami nampaknya macam belum habis. Saya macam cemburu! 

Selepas makan, kami bergegas pulang. Malam menanti detik 12 malam special occasion seperti 31 Ogos ni selalunya lebih banyak benda 'buruk' dari perkara baik.Kalau teringin sangat nak tengok bunga api segala, kita tengok di rumah sahaja. Tak perlu berebut-rebut di Dataran Merdeka tu. Dan memang, saya menonton percikan bunga api detik 12 malam secara langsung dari balkoni rumah. Lebih cantik, lebih selesa dan lebih selamat. Betul, tak tipu.

Terima Kasih, Malaysia!
 Hari ini, cuti umum yang kebetulan jatuh pada hari Jumaat. Saya terasa sedikit rehat walaupun hakikatnya esok adalah SSB saya. Tapi setidak-tidaknya saya dapat berada di rumah. Itu lebih berharga. Saya gembia dapat mengemas rumah dan meraikan diri dengan apa yang saya suka. Saya boleh menyelak satu demi satu helaian akhbar tanpa gangguan, boleh menulis blog dengan fokus dan lebih masa untuk berangan. Uuuu!

Petang ini akan ke rumah terbuka seorang sahabat. Sekarang sudah siap semua, tinggal belum mengenakan stokin. Yuk!

Salam Sayang, 
Dhiya Dahlia

No comments