Grr...Penat!


Bismillah...

Akhirnya, hari ini air mata saya tumpah juga. Sejak sekian lama saya bertahan, hari ini saya gagal dengan diri sendiri.

Banyak betul perkara yang berlaku hari ini. Saya tahu itu semua adalah ujian yang diberikan Tuhan. Tapi apakan daya, saya hanya manusia biasa. Tersungkur dan akur juga pada limitasi diri. Saya gagal.

Satu
Saya masih belum sepenuhnya ditempatkan di cubicle yang sempurna di tempat kerja. Sudah berkali-kali saya suarakan ini kepada pihak atasan, tetapi mereka asyik memujuk saya dengan perkataan sabar. Katanya masih dalam proses, masih menunggu itu dan ini.
Sampai satu tahap, saya sudah naik bosan. Mereka juga yang lantang bercakap soal hak dan keperluan produktiviti dalam bekerja yang perlu dipenuhi. Tetapi mereka juga yang mengabaikan hak dan keperluan saya yang minta dipenuhi.

Dua
Sabar saya memang nipis sungguh ketika pulang dari kerja hari ini. Entah apa sebabnya, jalan pulang saya sesak luar biasa. Hendak melintas kereta ke laluan seberang pun susah. Sudahlah dengan sikap pemandu yang memang tidak memberi laluan, ditambah pula dengan kesesakan yang entah apa-apa. 
Dalam hati saya tak putus-putus bertanya mengapa. Kalau sebelum ini saya sampai ke rumah selepas 10 minit memandu, hari ini saya sampai selepas 45 minit menekan pedal minyak. Kaki kiri saya kebas dek menahan dan bermain dengan clutch. Adoi!
Benarlah...Mungkin Allah sedang melorongkan saya untuk membeli kereta itu. (TT)

Tiga
Saya tidak tahu bila ini akan berubah. Sikap. Sikap. Sikap!
Saya membeli juadah berbuka seperti biasa. Bezanya, hari ini sedikit 'mewah'. Istimewa, mungkin~Saya membeli masing-masing sebungkus mee dan bihun goreng. Air pula saya pilih bungkusan yang besar.
Mesej tidak berbalas.
Apabila panggilan telefon dibuat, rancangan telah diubah. 
Sekali lagi, iman saya menipis dengan sikap manusia yang tidak tetap pendirian sebegini. Saya berang!
Akhirnya dua bungkus makanan dalam polystyrene itu hanya saya perhatikan dari sudut bilik. Ada rintik air mata. Saya kecewa. Rupanya apa yang saya lakukan tak pernah dihargai. Saya tekad untuk pulang ke kampung esok.

Cukuplah Sampai Tiga
Saya sedar yang hari ini saya banyak marah dan kecewa dengan orang sekeliling. Saya penat dengan sikap mereka. Ya, sikap saya pun tidaklah sesempurna mana. Tapi salahkan untuk memilih cara yang lebih baik daripada mengecewakan orang lain?
Tepuk dada, tanyalah diri.

Jangan menangis, 
Dhiya

No comments