Review: Cameronian Inn, Cameron Highland, 2019


Bismillah

Selepas sebulan, kami ke Cameron Highland lagi dan kali ni kami pergi dengan mak abah aku. Kali ni kami menginap di Cameronian Inn di Tanah Rata. 
The entrance
Masa nak cari hotel dulu, memang pening kepala sebab nak fit antara head count dan bajet. Aku tak nak ambik apartment yang ada dapur tu sebab nanti mak aku kerjanya memasak je. Aku bawak datang sini nak suruh dia rehat dan jalan-jalan. Akhirnya aku nampak Cameronian Inn ada bilik family pada harga yang berbaloi. Aku pun cepat-cepat la book. Macam biasa, aku book guna Booking.com

Perjalanan kami kali ni memang banyak beza. Since kami gerak dari Pahang, kami ikut jalan Sungai Koyan. Aku pernah naik Cameron ikut jalan Tapah dan Simpang Pulai. Aku boleh cakap yang Jalan Sungai Koyan ni adalah yang paling elok dan selesa berbanding lagi dua jalan tu. Tapi kalau kau dari Perlis, tak payah la gigih sangat nak ke Sungai Koyan tu. Naik je la ikut Simpang Pulai~

Perjalanan kami mengambil masa 4 jam. Gerak 8 pagi, sampai sedang elok azan Zuhur macam tu. Check-in pun senang. So dapat masuk ke bilik, masing-masing semua ketiduran! Tengah-tengah tidur tu, hujan pulak. Memang syiok la~
Pemandangan dari tingkat atas rumah kami. Masa ni hujan. Halaman ni lah yang aku cakap limited parking tu.
Check-in senang. Boleh bayar guna debit card dan tak ada deposit diambil. Ni kes aku lah. Aku tengok orang depan aku kena ambil deposit. 
Rumah ni dua tingkat. Mak abah aku pilih duduk di bawah sebab dekat dengan tandas. Kami naik ke loteng di tingkat atas. Tingkat atas agak luas, cuma jenuh berperang dengan Nuha lah sebab dia suka main tangga.

To be brief, Cameronian Inn ni kan macam small cottage, dengan pelbagai jenis bilik. Antara bilik yang ada termasuklah hostel with shared bathroom, twin room dan family room. Aku ambik family room dengan 2 queen bed. Harga bilik tak termasuk breakfast, tapi mereka ada café.
Dalam bilik tak ada water heater / kettle. Tapi air panas disediakan di receptionist from 7 am to 10 pm just a walking distance from the doorstep. Bilik air ada pemanas air, tuala disediakan. Lantai tiles so kalau tak tahan sejuk, boleh bawak selipar atas stoking. And because this is Cameron Highland, bilik memang tak de kipas, jauh sekali air cond. Memang sejuk semulajadi. 
Suasana sekeliling memang nyaman. Aku suka suasana macam ni dengan bunga kecil-kecil ditanam di tepi dinding. Segar sangat.
Tangga naik ke tingkat atas
Ruang di tingkat atas. Boleh lagi kalau nak bentang toto untuk dua orang tidur. Tak cramp.
Kami tak berjalan sangat pun. Mak abah aku tak layan sangat berjalan ni. Lagipun public holiday is jam day! Tapi aku senang hati tengok deorang duduk kat meja bulat depan bilik tu sambil hirup the panas cicah biskut. At least deorang ada depan mata aku dan mereka rehat. Oh ya. Kalau korang datang dengan family, korang boleh la bawak jug air, teh uncang dan gula sendiri. Boleh bancuh air teh sendiri dan minum sambil lepak depan bilik. Indahhhhhhhhhhh!
Receptionist counter. Ada café juga di sini
Kami stay bilik nombor 24. End lot dan sangat selesa. 
Out of 10, aku rate Cameronian Inn 8. Aku suka semua kat sini. Cuma ada la sikit-sikit yang aku nampak boleh diperbaiki antaranya; 
Takde plug kat tingkat bawah. Tak boleh nak charge phone. Ada satu kat TV tapi agak tinggi. Lepastu parking agak limited. Tapi takde hal. Boleh je block kereta penghuni lain tapi letak lah nombor. Kawasan halaman tu kecik je. Kalau bergaduh pun tak ke mana. Hahhaha! Lepas tu takde breakfast lah. Kalau deorang include breakfast yang simple-simple pun tak pe dah. Aku stay the Settlement Hotel Melaka dulu, breakfast dia simple and basic je. Tapi just nice. At least kita tak perlu kalut nak keluar pagi-pagi cari makanan.

Kalau korang ke Cameron dan rasa nak chill-chill je, bolehlah try hotel ni. Memang just nice especially for couple. Kalau nak senang, terus book kat sini je

Aku memang puas hati dengan Cameronian Inn ni. Thanks, Cameronian Inn!

Salam sayang 
Dhiya

2 comments

  1. Cantiknyaa dia punya receptionist counter, suka sangat style macam tu :3

    ReplyDelete
  2. nice.
    mcm rumah. selesa nampak nyer.
    aida suka naik CH.
    nyaman.
    makan pun sedap2.

    ReplyDelete