Apps yang Berguna untuk Mak-Mak


Bismillah

Last few weeks, aku terima email bertanyakan macam mana aku urus masa and juggle with carrier and family. 
Ayat dia (konon-konon la):
"Saya tengok sis enjoy je kerja, memasak untuk Nuha dan bercuti. Macam mana sis urus kehidupan sis?"
Fuh berpeluh kejap. I am not the right person to answer this because I am not perfect. There're flaws here and there. Jujur aku cakap, kadang-kadang aku penat. Penat badan dan penat emosi. 
Tapi hidup yang kau lalui ni adalah pilihan kau sendiri. Apa yang kau buat adalah apa yang kau pilih.

Tak ada tips Kak Seri Siantan sangat. Jangan allow aku membebel panjang bab ni, nanti jadi lain~ 
a. Support system- Suami yang bertolak ansur, rajin menolong
b. Communicate- Suami yang menjadi pendengar setia, boleh dibawa berbincang
c. Teamwork- Suami (suami lagi? Hahahaha!) main peranan
d. Time management- Rancang semua benda dalam hidup!

Aku taknak hurai point a b dan c. Kalau dah dapat suami jenis biawak hidup, memang tak valid juga tips aku tu. So aku suka nak kongsikan apa yang aku buat dengan masa aku. Rasanya ada few entries yang aku tulis tentang planning and time management ni. Rasanya benda yang sama je. Tapi kali ni aku nak share something yang technical sikit. 

Sebagai wanita yang hidup di zaman on the go ni, sedikit sebanyak kita kena tahu juga tentang teknologi. Paling tidak pun kena ada satu smartphone yang basic. Ada dua apps yang aku guna untuk urus masa dan aktiviti aku iaitu Dropbox dan Google Keep. Jom baca in details kat bawah.

1. Dropbox

Sebenarnya Dropbox ni kebetulan aku 'kenal' masa buat master di UKM tahun 2011 dulu. It's kind of cloud storage je sebenarnya. Tapi apa yang menarik, ianya boleh dikongsikan di pelbagai peranti akaun yang sama.
Contohnya, kalau aku update nota (tesis) di laptop, ianya akan synced secara automatic di dalam phone juga dengan syarat kena ada sambungan internet. Kalau tak ada, sync process tu akan paused sehingga ada sambungan internet.
Macam mana nak dapatkan Dropbox? Dapatkan di apps store dan install di laptop dan juga phone. Aku install je kat laptop office supaya aku boleh terus update apa-apa yang aku teringat sambil buat kerja pejabat.
Apa yang aku buat adalah, aku create folder nama Nuha dalam dropbox tu. Dalam folder tu ada satu file je iaitu excel file yang aku buat banyak-banyak tab ikut kategori yang aku rasa sesuai.
So apa-apa aku update file excel tu je.
Entri lama aku tentang Dropbox kat sini
2. Google Keep (GK)

Korang tahu tak yang Google bukan setakat email je? Kalau korang explore, Google menawarkan pelbagai fungsi lain-lain juga. Contoh paling mudah adalah Waze yang kau dok guna tulah. Yang kadang-kadang buat kau sesat sampai ke jirat Cina. Hahahhahaha!
Tapi ada few apps under Google yang aku in love sangat, antaranya adalah Google Keep (GK). GK basically acts like a sticky notes on your phone. GK juga mengambil alih tugas mencatat nota dengan mudah, cepat dan berkesan. (kau kena godek sendiri GK ni baru kau tahu)

GK is built in apps, maksudnya memang dah sedia ada dalam phone. Tak perlu install. Kau cuma kena create kategori je. Mana-mana yang penting, boleh pinned to the top. Mana yang kau rasa nak kena jadikan reminder, boleh set alarm. Memang best GK ni.
Cukuplah dua apps ni je yang aku guna untuk atur dan urus hidup aku. Tak perlu banyak-banyak. Beli planner fancy-fancy sampai dekat RM100 tapi tak update buat apa. Lebih baik aku lenjan je benda free dalam phone ni. Personally GK itself is just enough. Tapi sebab aku dah lama guna Dropbox, it's no harm to use both for me. I love two of them so much.

So menjawab soalan sis yang email aku tu. It's all about the time management and planning. These two apps are the assistant for me to plan my life. Benda ni alat je. Yang melaksanakannya adalah kita. So kita adalah apa yang menggerakkan hidup kita. Kalau kau serabut, hidup kau pun akan serabut. And yea sometimes aku pun serabut tapi cepat-cepat get back on track. Kenapa kena plan? Supaya kau ada hidup yang seimbang untuk bekerja, berehat dan beribadat. Betulkan niat, okay?

Amak
Dhiya

2 comments

  1. OK.. Baiklah. Sistematik itu memacu kelancaran urusan kan. Alhamdulillah. Terbaik :)

    ReplyDelete
  2. nice sharing.
    aida ada dropbox.
    but lama dah x guna.
    today, nak cari itu gk.
    mcm nice jer tu.

    so far, aida arrange everything tanpa tulis hi hi hi hi...
    otak sentiasa merangka, melaksana, dll.
    pernah tulis-tulis. sticky notes kat phone, laptop...
    but, tak brape selari dgn keperluan seharian aida. sebab byk!!!
    everything otomatik dah. what to do now, next, next lagi... :)

    ReplyDelete