Tips Pam Susu sewaktu Outstation


Bismillah

Kali ni aku nak kongsikan tips dari pengalaman aku pam susu sewaktu outstation (baby is away).
FYI aku pernah beberapa kali outstation tinggalkan Nuha dengan suami. Hiba tak payah cakap lah. Ape kau ingat tidur hotel katil empuk boleh lena ke? Malam-malam aku terjaga sebab selalu Nuha nak susu time-time macam tu. Sebak tahuuu!

So here're some sharing from me:

Bawa alatan selengkapnya
Pam dan aksesori, botol, plastik susu, marker pen. Aku bawa juga food container 1 liter untuk simpan pam dalam minibar untuk kegunaan seterusnya. Maknanya aku tak perlu basuh pun setiap kali lepas guna. Jimat masa di situ.
Bawa ice box
Aku guna Coleman saiz sederhana. Minta ais dari room service malam sebelum tidur supaya kalau pam awal pagi, tak perlu call room servis untuk ambil susu on time. Simpan je dulu dalam ice box tu. Call bila dah siang sikit nanti.
Pam ikut jadual
Pentingnya guna handsfree supaya walaupun dalam meeting, masih boleh pam. Atau, aku korbankan je tea break 10 pagi dan 4.30 petang dan cepat-cepat naik bilik (kalau ada bilik) atau ke surau untuk pam. Waktu lunch pulak, aku makan cukup-cukup kenyang je, lepas tu terus pergi pam. Tak ada masa nak enjoy the food sangat sambal komen itu sedap ini sedap. No no no~
Tapi sebab inikan kerja, aku akan bagitahu superior aku dan sepatutnya mereka faham. Aku bersyukur sebab manager dan team aku ramai perempuan and they are super supportive sangat!

Label dengan jelas
Labelkan plastik susu tu dengan jelas. Tulis nama kau sekali. Senang. Selalunya for the first time kau simpan susu kat kitchen, mereka akan bagi tag macam dalam gambar tu. Kiranya tag tu tanda pengenalan kau lah supaya senang dia nak cari barang kau nanti.

Minta susu sebelum balik
Just before korang balik, pergi ke receptionist dan minta susu korang. Tapi macam aku, aku call deorang siap-siap dan bagitahu aku nak atau tolong hantar susu tu ke bilik aku tepat jam sekian-sekian sebab masa tu maybe tengah packing. Hotel selalunya tak akan mengecewakan permintaan kau. Takat room service tu, takde hal. Memang keraj deorang. Senang kan~

Setakat ni, antara hotel yang aku pernah pergi dan sangat menyokong perjalanan aku sebagai pumping mom termasuklah Hatten Hotel Melaka, Hard Rock Hotel Penang, Eastin Hotel Petaling Jaya, Majestic Hotel KL, dan beberapa hotel lain lagi. Takat hotel kecil tu tak payah cakap lah. Banyak dah. Tapi memandangkan mereka kadang-kadang tak ada storage untuk makanan (sebab mereka tak serve breakfast), aku standby je Coleman aku. Ais boleh cari atau beli di mana-mana. Mamak kan 24 jam. Yang 25 jam pun ada. Apedehal. Hahahahha!

Rasanya tu je kut, solely based on my personal experience. Ni lah yang aku buat tiap kali outstation demi kelangsungan susu Nuha. Harapnya mak-mak on the go macam aku dapat idea dan pencerahan macam mana nak survive kalau berada di luar kawasan.

Kalau ada apa-apa persoalan, boleh email kan ke diahalida@gmail.com.
Aku bukanlah pakar, tapi aku passionate tentang apa yang aku buat.

Babai
Mak Nuha

1 comment