Keperluan Rumah yang Perlu Ada untuk Seorang Ibu


Bismillah

It's been almost 8 months since I delivered Nuha, juggling the life with works, baby and my small family. Banyak ups and down yang dilalui dan semuanya menjadikan aku seorang yang belajar. Being a mother is not easy. I read a lot of articles, sharing, and confessions regarding on the challenge of being one. Sometimes I admit too, depression is there. Emotional imbalance is inside but sometimes somewhat shown through your expression, body gestures and acts. 

Having a good support system is really helpful. They might be your beloved ones, environment and aiding materials. Aku taknak cakap pasal siapa individu yang patut menyokong isteri atau environment yang macam mana yang menenangkan isteri. Harini aku nak kongsi beberapa barang di rumah aku yang sangat membantu kerja-kerja aku sebagai superwoman di rumah. Tak menjadikan kau sempurna, tapi cukuplah kau boleh buat kerja dengan cepat dan efisyen. Kalau kau tak ada, suami kau ada dan boleh handle barang-barang ni jugak.

Steam Iron
Steam iron aku jenama Cornell. Beli RM90 je. Murah sebab bukan jenis yang ada stand tu. Alhamdulillah banyak jasanya. Steam iron ni sangatlah bagus untuk hilangkan kedut blouse perempuan (sebab material blouse kita kan macam sejenis kain licin) dan juga tudung chiffon. Quite ok for cotton tapi taklah licin sempurna macam baju askar. Since baju suami aku jenis cotton dan ada stripe, jadi just nice untuk hilangkan renyuk yang visible. Sekali iron boleh siap 5-6 helai kemeja dia, dan 5-6 helai blouse dan tudung. Cemerlang, huh?
Big helper untuk pastikan baju dan shawl aku lawa dan licin dengan cepat
Microwave/oven
Kami tak ada microwave, tapi ada oven. Jenama Heier dibeli di Tesco pada harga RM99. Masa tu ada promosi apa tah, tu yang agak murah tu. Quite useful untuk bakar-bakar termasuklah bakar ayam, bakar roti, patty, pizza dan banyak lagi. Balik kerja, masak nasi, perap ayam dan terus bakar. Siap masak je terus makan. Tak payah bersusah payah nak menggulai bagai di dapur. Hujung-hujung minggu takpelah nak makan besar. Hari kerja- tak kuasa aku nak masak lauk kenduri hanya untuk makan malam. Makan kering-kering je cukup.
RM 99 tapi besar jasanya
Pemanggang ajaib
Opsyen alternatif kepada oven adalah pemanggang ajaib. Ini aku tak beli. Suami aku dapat masa hari keluarga di PD masa tahun pertama kami kahwin. Itupun dia cakap kat organizer yang dia nak pemanggang ajaib, sebab aku nak. Cisss!
Kadang-kadang rasa tak sedap guna oven, nak juga guna dapur gas. Jadi kena ada pemanggang ajaib ni. Apa yang ajaib pun aku tak tahulah. Takde pun letak ikan terus masak. Masih kena bukak gas, balik-balikkan ikan dan tunggu masak jugak. Kahkahkahkah! 
Cuma yang best, pemanggang ajaib ni tak melekat lah. Selesa je nak membakar.
Aku punya sebijik macam ni. Pinjam gambar Google sebab yang ada kat rumah tu tak selawa macam ni
Blender
Dengan adanya makhluk bernama blender ni, aku dapat buat stok cili kisar dengan banyak dan sentiasa ada dalam peti. Takat nak masak ikan sambal, ayam sambal, sotong atau bilis sambal, 3 minit dah siap (flip hair).
Aku ada beli jug lain; satu untuk blend bahan masakan dan satu lagi untuk blend bubur Nuha. Blender ni murah je. Tak payah aku mention harga. 
Baru-baru ni  MIL adabagi satu blender baru, dibeli dari GoShop. Ambik aje orang nak bagiiiiiii~
Yang biru tu buat blend jus sahaja. Yang Pensonic tu ada dua jug; satu utk blend bahan masak termasuklah cili. Satu lagi untuk blend bubur Nuha
Slow Cooker
Slow cooker aku jenama Pensonic, 1 liter berharga RM39 (Aku ni memang pakar jumpa benda murah-murah je. Siapa nak tahu rahsia, sila email aku). Hahahahah! Aku beli memang khas untuk masak makanan Nuha je. Pernah dulu suami aku kata: " Eh boleh buat stew ni" Aku jeling tajam, dia terus diam tak berani sentuh. This slow cooker is forever Nuha's property unless mentioned by me not so. Hahahah!
Slow cooker Nuha
Slow cooker ni yang best nya apa tau: Masukkan semua bahan untuk bubur Nuha (beras, ikan atau ayam, sayur, chicken bone stock, air) waktu malam sebelum tidur. Esok bangun je, bubur dah siap dan tinggal nak blend, masukkan dalam food jar dan hantar ke rumah Mama. Senang kerja amak~

Penyedut hampagas
Bought by hubster. Jenama Panasonic and quite pricey standing dengan performance. Dia memang nak model tu sebab dia dah study segala (yeah, as usual). Dan yang buat kerja-kerja vacuum dalam rumah ni pun memang dia. Aku prefer guna penyapu jerami je. Very conventional yet fast and easy.
Aku malas nak guna vacuum tu sebab tak suka nak buka kotak, nak pasang-pasang dan nak simpan balik.
Pinjam gambar Google lagi sebab aku malas nak membongkar kotak dalam stor tu. 
Hah sekian summary gadget aku di rumah. Tak mewah, tapi sangat membantu. Teknologi ada yang membunuh, tapi banyak juga yang membantu. 

Harapnya korang yang baca entri ni dapat la sedikit sebanyak idea dalam mencari kaedah untuk memudahkan urusan di rumah. Insya Allah invest sikit-sikit. Tak perlu beli sekali banyak atau beli yang mahal-mahal. Cukup sekadar kena dengan bajet sendiri dan barang tu boleh berfungsi dengan baik.

Good enough, kan?

Dhiya

1 comment