Perjalanan Penyusuan Nuha


Bismillah

Selepas emo bab nama anak, kali ni aku nak kongsikan cerita motivasi pula. Motivasi penyusuan anak gitteeeww.
Aku ni bukanlah konsultan laktasi atau doktor atau apa-apalah. Aku cuma seorang ibu muda (muda?) yang baru ada seorang anak. Semuanya (tentang breastfeed, bf) aku belajar sendiri dari internet, FB page dan dengar tips dan pengalaman dari kawan-kawan yang berpengalaman. 

Bulan 12 ni genaplah Nuha 6 bulan dan bermaknanya 6 bulan jugalah aku berjaya menyusukan Nuha secara ekslusif. Bf is not easy, but I really enjoy the moment since on the first day I become a mum. Alhamdulillah aku direzekikan dengan Nuha yang pandai latch, tak ada masalah inverted or crack nipple, susu yang cukup dan persekitaran serta support group yang baik.

Perjalanan penyusuan Nuha bolehlah dibahagikan kepada 3 bahagian; Fizikal, mental dan emosi.

Secara fizikal, persiapan alat adalah sangat penting. Antara faktor kenapa orang dulu tak berjaya menjalankan penyusuan secara ekslusif selama 6 bulan adalah kerana tiada alat. To be precise, breast pump, bp dan juga aksesori lain. Orang dulu-dulu perah susu badan guna tangan je. Bila guna kaedah manual, pastinyalah memakan masa. Kadang kadang sakit tangan dan boleh jadi sakit belakang juga. Sebab tu aku yakin dengan adanya teknologi, alat bantu seperti bp sangat berguna bagi menyokong penyusuan eksklusif ini. Aku guna Cimilre dan review tentang bp ini bolehlah dibaca di link ini.
Selain bp, aku juga guna breast milk collector, bmc jenama Haaka yang sangat membantu di saat-saat kecemasan. Cerita tentang Haaka, boleh klik link ini.

Selain itu, aku juga berusaha keras untuk mengamalkan pemakanan sihat atau makanan penggalak susu. Harus diingat bahawa tiada istilah makanan penggalak susu pada makanan tertentu. Maksudnya tak ada makanan spesifik untuk penggalak susu. Siapa yang jual cookies penggalak susu and what so ever tu, maaf semua tu merepek sajo.
But there is no wrong at this statement: KEEP ON FINDING YOUR MILK BOOSTER (mb). Milk booster (mb) aku mungkin tak sama dengan mb kau. Cadbury may works well on me, but not necessarily on you. Milo can be your mb, but may not works on me. Nampak tak?
Macam untuk aku, antara mb aku adalah Cadbury, fenugreek, Susu Kurma Farm Fresh, susu segar Good Day dan air longan. Alhamdulillah urusan aku dipermudahkan.

Dari segi mental, yep mental health and mental stability is very crucial! Kau kena set pemikiran kau seawal dari mengandung lagi yang kau akan menyusukan anak. Kau kena set dalam kepala; menyusukan anak bukan pilihan, tetapi satu tanggungjawab. Jadi kau sentiasa akan bertanggungjawab dengan apa yang ada di tangan kau.
Tanggungjawab menyusukan anak termasuklah komitmen bangun malam untuk menyusukan anak dan juga DISIPILIN mengepam untuk menyediakan stok untuk dihantar kepada pengasuh.

Dari segi emosi, pada aku inilah part yang paling-paling kau kena jaga. Keep your positive thought and stay away from negative people. Don't get involved in any conversation with colleague talking about kids because the conversation will tend to compare each other's baby. Aku personally ada sorang kawan sepejabat yang macam ni. Dia lahirkan anak sebulan awal dari aku. Maknanya anak kami hampir sebaya. Dia akan turun ke aras aku untuk pam susu sebab aras aku semua perempuan dan tak ramai staf. Dulu setiap kali turun, dia akan singgah di meja aku dan tanya itu ini. Masa tu mulalah tanya aku pakai breast pump apa? Berapa harga? Bagus tak? Lepas tu cerita pula bp dia jenama itu, harga ribu ribu dan ok sampai yields 20-30 oz. Ko rasa?
So what I did was; I will avoid her as possible as I can. Bukan tak nak kawan dengan dia, cuma aku nak elak perbualan membanding-banding ni. Breasfeeding is not a competition. Kau punya 20 oz, aku punya 10 oz- What is your problem? Anak aku tak pernah lapar dan aku tak pernah mintak derma susu orang. So far anak aku membulat bagai juara je.
Juga, tolong hindarkan diri dari mulut bawang yang asyik cadangkan kau untuk campur susu formula dengan alasan anak kau nangis tu sebab tak cukup susu. Abaikan orang macam ni.
Selain itu, sokongan dari keluarga terutamanya suami amatlah penting. Kadang-kadang, simple massage kat bahu means a lot. Atau di saat kau ketiduran sebab menyusukan anak, suami tolong masak menu makan malam dan kemas dapur. Yaaaaaaaaaa! Benda kecil, tapi besar ertinya di sisi seorang isteri.

Tiga elemen ni kena jaga elok-elok. Dan tiga benda ni bukan kerja kau (sang isteri) semata-mata. So dear husbands, jadilah tiang seri yang kukuh untuk isteri tumpang bersandar. Kalau tak boleh memasak, mungkin kau boleh tolong dobikan baju. Kalau kau benci melipat kain, mungkin kau boleh tolong jemurkan. Kau buat tu je, isteri kau dah berbunga-bunga!

Aku banyak belajar dari beberapa support group di FB antaranya; Happy Breastfeeding Malaysia, TBAN dan Puan Noorfazila . Mereka ini sangat menyokong penyusuan bayi dan banyak menjawab persoalan ibu-ibu tentang breastfeeding. Korang pergi follow ok~

Doakan aku dapat bf Nuha sampai umur 2 tahun dengan jayanya!

Salam sayang
Mak Nuha

1 comment

  1. hi dhiya.
    blogwalking and blogwalking, landed here.
    baca pasal Nuha :)

    yes. be positif. anak kita, bukan anak dia.
    moga sukses breastfeed Nuha hingga umurnya 2 thn ye.

    ReplyDelete