Nuha & Botol Pegion Wide neck PPSU


Bismillah

Hari ni cerita tentang botol susu pulak!

Nuha duduk dengan pengasuh. Jadi memang ada keperluan untuk aku introduce botol susu pada dia. Masa dalam pantang lagi, aku dah sikit-sikit kenalkan botol pada dia. Mula-mula Nuha guna Avent Natural 4 oz dan dia ok (aku assume dia ok sebab dia boleh habiskan susu, walau ada meleleh sikit-sikit).
Avent Natural. Yang ni macam ada niat nak jual.
Tapi nak dijadikan cerita, as she growing cleverer, dia reject Avent sehari sebelum aku habis maternity leave. Esoknya dah nak hantar pergi pengasuh. Ayoyoyoyo! Tapi aku tak panik. Aku terus ke Fabulous Mom Puchong dan tanya pekerja tu apa puting yang boleh muat dengan botol Avent. Setelah mencuba beberapa jenis puting, seems like tak ada puting yang  boleh muat botol Avent ni sebab besar sangat; super wide neck.
Akhirnya pekerja tu cadangkan guna puting Pegion, tapi untuk mula-mula aku kena beli dengan botol dia sekali lah. Huhuhu.
Demi Nuha, aku sanggup. Tapi Alhamdulillah sebab aku ada collect point kat Fabulous Mom ni masa beli breast pump dan baby carrier dulu, botol susu tu jadi macam dah percuma. Hahahahaha! 

Malam tu aku terus cuba pada Nuha. Aku berdoa sangat supaya dia boleh terima. Iyalah. Esoknya dah nak duduk dengan pengasuh. Mula-mula dia hisap puting tu, aku nampak dia letak hujung mulut je. Mungkin dalam kepala dia; "Bak sini aku nak try dulu. Kalau keras macam Avent, aku luah baliklah! "
Tapi perlahan-lahan aku tengok Nuha hisap elok, laju dan tak ada meleleh-leleh. Tenang je. Means that she's okay. Yeay! Jadi bermula dari situ, Nuha adalah pengguna rasmi botol susu Pegion Wideneck PPSU.
Full set Pegion
Sebenarnya bukan botol yang sesuai dengan Nuha. Tapi putingnya. Ingat: PUTING. Pakailahlah apa-apa botol, asalkan boleh muat puting Pegion ni, nescaya baby kau akan jadi baby paling bahagia. Sebab tu after knowing this fact, aku beli botol Suavinex kat Shopee (masa tu ada sale 9/9/2018, pada harga RM 9.90 sebuah (gila murah! Sold out dalam masa 15 minit) dan gantikan dengan puting Pegion. Alhamdulillah Nuha suka, amaknya lagilah suka. 

Bercakap tentang puting Pegion, harga memang agak pricey sikit. Tapi oklah. Bukan nak kena tukar tiap-tiap minggu. Tapi kat pasaran sekarang ada puting yang imitate Pegion iaitu Pupici yang dijual pada harga yang jauh lebih murah. Tapi again, walaupun aku mak yang cheapskate, tapi aku takkan tolerate dengan kualiti barang. Aku banyak baca review mengatakan puting ni tak berkesan macam puting Pegion. Susu meleleh dan flow still laju yang boleh membahayakan bayi. Kalau kau baca selling point seller je tanpa baca review pembeli, mesti kau akan beli sampai 10 sebab harga dia murah sangat sambil claim bulan dan bintang. 
INGAT: Kita beli puting Pegion yang mahal sikit tu untuk selesaikan masalah anak. Buat apa beli imitate Pegion yang kononnya murah tapi tak pun membantu menyelesaikan masalah anak? Kata orang biarlah alah membeli tapi menang memakai.

Jadi sekarang Nuha adalah pengguna tegar puting Pegion yang digunakan dengan botol wide neck PPSU Pegion dan juga dua botol Suavinex. Total semua ada 3 botol susu anak dara aku ni. Avent yang dia reject tu ada dua, aku tak tau nak simpan ke nak jual. Condition lawa sangat, berkilat lagi. Korang nak beli tak? Hahahaha!
Suavinex 5oz. Ada satu lagi warna biru. Putting dia aku tukar kepada puting Pegion. Bukan untuk dijual sebab ini kesayangan Nuha.
Demikianlah cerita botol dan puting susu Nuha. Aku betul-betul passionate dengan perjalanan penyusuan anak sebab aku sebagai mak, aku nak yang terbaik untuk dia. Ahhh semua mak pun macam tu kan? Aku cuma nak kongsikan apa yang aku buat dengan harapan semoga dapat membantu new moms macam aku jugak. Aku pun belajar dari orang, dari pembacaan dan dari pengalam orang lain. Cuma aku dokumenkan pengalaman aku supaya orang lain boleh refer.

Hope it helps!
Ummidhiya

No comments