Start Enjin Kereta Tapi....Bateri Habis!



Bismillah

Mari Istighfar banyak-banyak. Penat balik dari family day company suami masih belum hilang. Main air sakan, sukaneka lagi- Jadi haruslah badan flat.


Pagi ini, acah-acah nak hidupkan enjin kereta. Tapi nak dijadikan cerita, enjin kereta tak hidup pula. Dalam pada mengejar masa nak ke tempat kerja, boleh pula 'tersadai' macam ni.


Dulu pun pernah jadi begitu. Lagi teruk. Saya 'tersangkut' di tepi jalan seorang diri sewaktu balik dari kerja. Sementara menunggu Elis sampai, ramai je yang berhenti menawarkan pertolongan. Tapi saya tolak baik-baik sebab saya takut. Iyalah~ Kita ni sudahlah perempuan, sendiri pula (masa tu belum berkahwin)- Jadi sangatlah perlu untuk berhati-hati.
Masa itu saya pegang telefon bimbit erat-erat dan letak satu screw driver di tempat duduk tepi konon boleh jadi senjata kalau apa-apa terjadi.

Sekarang tidak lagi. Pertama sebab suami saya = mekanik saya (Hahahah!) 
Tapi kadang-kadang kita orang perempuan ni kena ada back up plan. Kalau sekali sekali dia tengah outstation dan ada masalah macam ni, tak adalah dia susah hati sangat. Suami saya ada bekalkan beberapa nombor telefon mekanik yang selalu berurusan dengannya di sekitar KL ni.

Tentang bateri kereta juga; JANGAN LUPA TULIS TARIKH SETIAP KALI TUKAR BATERI BARU supaya anda boleh estimate waktu untuk ditukar baru. Saya pun tak pandai sangat bab-bab kereta ni, tapi sedikit sebanyak suami saya adalah ajar. Dulu masa belajar di UM, saya memang betul-betul tahu bawa saja. Nak isi minyak pun takut. Apatah lagi nak buka hood kereta dan tengok semua isi perut enjin kereta :(

Berbalik kepada cerita enjin kereta tak hidup tadi, tengahari nanti suami saya akan balik dan tengok kereta saya tu. Hihihi! Masih tak berubah juga. Habislah kena ceramah sekejap pagi :(

Dhiya
Monday Blues

2 comments

  1. perempuan memang kalah sikit bab kereta ni kan. ekeke

    ReplyDelete
  2. sama la last week pun kena masa start kereta nak pergi kerja. sudahnya masuk rumah semula cuti jela. malam baru kawan husband mekanik datang tukar bateri.

    ReplyDelete