Jenis-jenis Laksa yang Menjadi Kegemaran


Bismillah

Tadi masa jalan-jalan kat FB, saya tengok ada beberapa orang yang kongsikan menu laksa. Amboi-amboi, korang~

Untuk pengetahuan, saya juga salah seorang penggemar laksa. Kalau hari raya, tahu saja rumah makcik jiran A buat laksa, terus pergi. Lepas tu kalau ada makcik B dan C pun buat laksa, gagah juga pergi kalau perut sudah kembung!

Mak saya sangat pakar membuat laksa Penang. Saya memang pakar makan :p. Bila dah duduk dan merantau banyak tempat ni, banyak jugalah jenis-jenis laksa yang saya jumpa. 

Berkawan dengan orang Pantai Timur sebelah Kelantan sana, saya mula jatuh hati dengan laksam. Berkahwin dengan orang Johor, saya semakin gila dengan laksa Johor. Lama dulu saya pernah dihantar bertugas ke Sarawak, saya pernah dibawa makan laksa Sarawak sebagai sarapan pagi di tengah padang golf. Hahaha!

Sejak kembali ke Kuala Lumpur ni, suami saya pernah bawa ke dua tempat di mana menu laksanya sangat sedap dan menjadi pilihan pembaca Star People's Food Award: Best Curry Laksa Stall. Sedap! Memang sedap. Tapi kalau hari-hari minta kirim laksa dari gerai tu, nipis juga poket suami saya kan~

Jadi Insya Allah saya akan cuba buat menu laksa ni terutamanya laksa-laksa kegemaran saya. Buat sendiri ni Insya Allah lebih puas. Rasanya kunci rahsia laksa tu untuk sedap adalah kuahnya. Mi laksa tu kat mana-mana pun sama je rasanya.

Sebenarnya banyak je stall atau restoran yang ada laksa sedap-sedap ni. Cuma kadang-kadang kita tak tahu kan. Rajin-rajinlah meng- Google. Mesti banyak hasilnya. Saya pun nak kongsikan rahsia laksa-laksa yang awesome ni dengan anda.

Switch on enjin kereta, jom kita memburu laksa!

Dhiya

2 comments