Tesis yang Bernilai RM10,000


Bismillah

Alhamdulillah

Saya kini berada di kampus sejak Jumaat malam. Hajatnya untuk membuat submission tesis saya, pada hari Isnin depan. Sesampai semalam pun, masih banyak bahagian yang perlu penambahbaikan. Saya tak boleh buat banyak di rumah sebab sambungan internet di rumah masih tiada kesan dari banjir dulu. Jadi sejak semalamlah saya bersengkang mata untuk siapkan semua kerana saya mahu print pada hari Sabtunya, di Serdang. Di situ memang semua orang (terutamanya pelajar) tahu yang kerja-kerja printing dibuat secara 'pukal' dan sangat murah. Kebetulan, kali ini saya datang hanya dengan bas, jadi saya minta paksalah pemandu saya untuk bawa saya ke sana. Muehehehe!

Tesis Projek 2 saya ni memang penuh dengan emosi. Tak mahulah saya ceritakan panjang lebar di sini sebab Insya Allah saya bercadang untuk menulis dengan detail perjalanan pengajian Master saya ini nanti. 
Tapi Alhamdulillah sebab at least pada tahap ini, saya dah berjaya nampak dan pegang tesis saya (walaupun baru untuk submission pertama dan masih tertakluk kepada perubahan dan pembetulan sebelum dibuat hardbound)- Pada saya, itu sudah cukup menjadi pencapaian terbaik peribadi saya yang pernah ada niat untuk tangguh pengajian hanya kerana progress saya yang perlahan!
The baby
Tapi kenapa Bernilai RM10,000?

Ini sebenarnya gurauan abah kepada saya. Nilainya mungkin lebih kalau nak dikenangkan pengorbanan saya berhenti kerja (di saat gaji saya di-counter offer oleh majikan pada peningkatan yang sangat wow), bayaran yuran pengajian dan penginapan yang sebahagiannya ditanggung oleh saya dengan wang sendiri, dan makan minum serta kos pengajian yang lain. Memang tiada nilai wang yang boleh menjadi ganti kepada perjalanan saya ini. Saya meraih kepercayaan mak dan abah dengan air mata. Saya hilang beberapa orang rakan yang memilih untuk 'mengundur diri' di saat saya susah dan kesempitan. Tapi itu semua cukuplah sebanyak RM10,000 sahaja walaupun ia sebenarnya bernilai INFINITI!

Saya tak akan menoleh ke belakang lagi. Semuanya telah selesai. Tinggal lagi pembentangan Projek 2 (viva) yang mungkin akan diadakan pada awal bulan Februari. Insya Allah :)
Banyak lagi yang akan berlaku di depan sana kerana 2015 baru berada pada muka surat 18. Saya akan terus optimis atas keupayaan diri dan percaya Allah sedang memberi yang terbaik untuk saya.

Tesis dan siap print.
Isnin ni submit
Alhamdulillah
Perjalanan baru akan bermula
Nanti
:)

Dhiya

1 comment

  1. Teringat pulak 2 minggu lepas,sy pun submit tesis Msc jugak sblm buat hardcover..punya la susah hati siapkan cepat2 sblm dijangka bersalin 30hb ni..Entah la berapa byk pembetulan nak kena buat nanti..huhu.

    ReplyDelete