Pembentangan = Peperiksaan


Bismillah

Semalam
Jam 2 petang
Telah berlangsung satu lagi slot peperiksaan yang dijalankan dalam bentuk pembentangan topik. Ha yang ni saya suka. Bukan yang macam Pak Arab tu~
Sebenarnya dua-dua pun sama sahaja. Cumanya peperiksaan agak memberi tekanan sebab terikat dengan masa dan kalau dah nama peperiksaan tu, memang semuanya stress lah!
HTS Materials in Energy Transmission
Dato' MMY ni memang best. Selama dua tahun pengajian, saya sempat belajar dengan beliau sebanyak dua kali. Beliau memang tak macam-macam seperti Pak Arab dan sangat boleh bertolak ansur dengan pelajar. Mengajar pun bagus. Banyak input tambahan yang boleh didapati.

Apabila beliau minta kami buat pembentangan, kami dengan senang hati menerimanya. Konsepnya sangat mudah. Huraikan tajuk yang diberi dengan menjawab persoalan WHAT, WHY and HOW. Tapi tentulah kena kemas, padat dan tepat. Pembentangan kena mencapai objektif dan dapat menjawab soalan Q&A yang diajukan dengan baik. BINGO!
Laporan? Tentunya dari jurnal dan tiada http://-sourced dan paling penting mengikut gaya penulisan kampus yang standard. Nampak macam susah, tapi Alahmdulillah pada saya- Ianya dapat dilakukan dengan baik :)

Sebaik tamat pembentangan, rakan-rakan sekelas ada yang bersalaman dan memeluk saya. Saya hairan kerana mereka mengucapkan tahniah. Allahu. 
Baru saya teringat yang saya secara rasminya telah tamat semua subjek, cuma tinggal Projek 2 sahaja yang akan dinilai pada hujung bulan ini. Sebak.

Tapi Alhamdulillah untuk semuanya.
Tak terkata.
Syukurnya infiniti
Hanya bersorak di dalam hati

Insya Allah
Satu lagi yang terakhir
Akan saya kerah
Hingga keringat terakhir
Berhenti mengalir

Salam sayang,
Dhiya

No comments