Selasa, 27 Januari 2015


Bismillah

Alhamdulillah.
Pagi tadi, saya dah hantar draf tesis saya kepada SV dan juga pemeriksa. Bolehlah tarik nafas separuh lega. Sekurang-kurangnya, saya dah langsaikan hutang bahagian ini. Tanggungjawab yang masih menunggu di hadapan, kita buat perlahan-lahan, jangan berhenti.

Sebaik balik ke bilik, ada satu macam perasaan lain yang dah lama saya tak rasakan. Hari ini sungguh tenang, damai dan gembira. Masa ni lah baru saya dapat rasakan betapa cozy-nya bilik asrama ini! Iayah...selama 2 tahun ini, komitmen saya terhadap pengajian sangat tinggi. Kadang-kadang balik bilik- letak buku di tepi- tak makan tak apa- terus tumbang atas tilam sebab penat. Ini bukan penat kerja pergi ke sana ke sini. Tapi ini penat otak sebab banyak brainstorming dalam kelas, fikirkan tugasan dan pembentangan serta bimbangkan Projek 2 tesis saya.

Hari ini terasa lebih 'ringan' sebab saya dah tak perlu lagi fikirkan tesis dan semua subjek pun dah diambil. Hanya menunggu viva pada 5 Feb nanti. Itu bukan bermakna saya boleh ambil ringat. Cumanya biarlah saya tolak ke sisi dulu kerana 2-3 hari ke hadapan ni ada beberapa perkara lain yang perlu saya selesaikan.

Macam-macam teringin nak dibuat. Rasa nak kembali aktif berblog, baca semua buku yang dibeli tapi masih belum dibaca, buka balik art box saya, dan macam-macam lagilah!
Tapi untuk sebulan ke hadapan, saya nak balik ke kampung dan nak luangkan masa dengan mak dan abah. Dah lama saya tak duduk dan 'bekerja' di rumah. Saya tahu mak dan abah perlukan saya, cuma untuk 2 tahun pengajian ini, saya selalu cuba sibukkan diri supaya tidak terlalu emosi mengenangkan mereka. Dalam sebulan, adalah saya balik dalam 2 kali. Tapi kadang-kadang saya rasa tak puas. Asal nak balik ke Bangi je, saya mesti menangis dalam hati. Jadi selepas ini saya nak berada di kampung setiap hari di depan mata mereka- Memberi khidmat kepada mereka.

Alhamdulillah untuk hari ini. Saya dapat cross satu tugas yang tersenarai dalam to-do-list saya. Tak mahu susah hati dan rusuh jiwa lagi. Kita akan terus berjalan ke hadapan. :)

Salam sayang, 
Dhiya

2 comments

  1. Kuat kan semangat dhiya, insyaAllah Allah permudahkan.

    Salam singgah dari follower #399. Dari segmen kak mia.

    ReplyDelete
  2. setiap pengorbanan pasti ada balasannya, insyaAllah, bila dah habis study nnti, berkhidmatla utk ibubapa yer ;)

    Jom meriahkan Segmen Bloglist Mac-April CN ;)
    http://www.cekgunorazimah.com/2015/01/segmen-bloglist-mac-april-2015-by-cn.html

    ReplyDelete