Cita


(Ini adalah entri backdated)

12 Julai 2012

Bismillah...

Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Perjuangan semalam sudah selesai. Apa yang perlu sekarang hanyalah secebis tawakkal selepas usaha yang sehabis baik.
Jauh di sudut hati, saya benar-benar mengharapkan sesuatu darinya. Bukan untuk kepentingan sendiri, tetapi demi kemaslahatan bersama.
Saya berdoa agar ada imbalan terbaik atas usaha ini. Amin.

Percutian yang bukan saja-saja ini telah mengajar saya erti pengorbanan dan kesefahaman. Diam-diam saya mengakui yang saya perlu merendahkan sedikit ego dan keras hati saya untuk orang lain menghormati dan memahami saya. Terima kasih emak dan abah yang sangat memahami saya. Walaupun tidak semua perkara itu wajar dan benar di mata orang lain, tetapi emak dan abah menerimanya dengan penuh hikmah.

Jujurnya, saya telah mengambil cuti pada hari Selasa untuk satu urusan di Pahang. Kebetulan di Pahang. Sungguh aturan Allah Maha Indah. Saya tidak perlu pening kepala untuk check-in di mana-mana hotel kerana rumah emak dan abah memang di Pahang. :)

Usai Subuh, kami terus bertolak ke destinasi yang ditetapkan. Jauh juga nak berkejar dari Temerloh ke Gambang- Memakan masa hampir dua jam pada kadar 110km/j. :)
Tapi demi tugas, tanggungjawab dan cita, perlu ada harga yang mesti dibayar. Semoga Allah menilai setiap langkah ini dan dibalasi dengan keputusan yang menggembirakan. Insya Allah.

Setibanya di sana seawal jam 8 pagi, saya lihat sudah ramai orang beratur menunggu giliran. Agak-agaknya pukul berapalah mereka sampai kan~ 
Tidak lama kemudian, datang seorang mak cik sebaya emak ke sisi saya. Kami berbalas salam dan saya mula membuka bicara:

"Mak Cik teman anak ya? Datang dari mana?"
"Sungai Petani, Kedah." Dia senyum kelat. Ada kelesuan di wajahnya.
"Bila Mak Cik bertolak dari Kedah?"
"Malam tadi, pukul 10 malam. Sampai Stesen Bas Kuantan pukul 6.30. Mujur ada pemandu teksi yang baik hati bawakkan Mak Cik ke masjid untuk solat Subuh dan hantar ke sini." Ceritanya panjang lebar."
Saya simpati. Usianya lebih kurang emak. Tetapi dia masih gigih menemani anak untuk satu perjuangan cita. Saya teringatkan emak di kampung. :(

Dipendekkan cerita, urusan kami hanya selesai jam 5 petang. Lamaaa ok! Tapi apa boleh buat. Inilah namanya perjuangan.
Sebagai hadiah, saya paksakan keadaan untuk sampai Ke Teluk Chempedak. Alang-alang ke sana, kena sampai dan berpijak di pasir halusnya. 
Sukma Kuantan masih berlangsung ketika itu, jadi jalan agak sesah dan pantai pun dipenuhi dengan pelbagai gerai-gerai pelbagai negeri dan atlet-atlet yang datang mengambil angin petang.
Setelah berbelas-belas tahun, sampai juga saya ke Teluk Chempedak. Nama je anak Pahang, tapi berjalan tak jauh ke mana. Semuanya tertumpu di Kota Mega. Haih...


Hanya sampai ke rumah emak dan abah pada waktu Maghrib. Selesai makan malam, terus pulang ke Kota Mega kerana esoknya perlu bekerja. Kesian. Memang kesian!

Terima kasih atas sokongan, doa dan layanan. 

Salam sayang,
Dhiya

No comments