4 Ramadhan


4 Ramadhan 1433 H.

Alhamdulillah. Kami dibenarkan pulang seawal 4.30 petang dengan syarat mesti mula bekerja seawal 8.30 pagi. Ia bukan paksaan atau kemestian untuk Muslim di sini. Mereka yang ingin bekerja pada  waktu biasa masih boleh memilih untuk berbuat demikian :)

Tapi ia satu bonus kepada saya. Saya gembira dan dengan rela hati memilih untuk memulakan tugas seawal 8.30 pagi. Kalau nak diikutkan hati, pukul 8 pagi pun saya sanggup- Asalkan saya dapat pulang awal dan boleh berehat! Kalaulah flexibility ini diimplementasikan bukan sahaja dalam bulan Ramadhan, sayalah manusia pertama yang sanggup dan menyokongnya!

4.30 petang @ Lebuhraya Persekutuan

Jalan mula sesak. Just nice~ Sedang elok masuk ke lebuh tiga lorong itu, kereta mula beratur dan bergerak perlahan. Cis...Tahu-tahu saja.

Apa pun saya tetap bersyukur. Di saat orang lain terpaksa menghadap kesesakan dari Shah Alam hingga ke Tol Sungai Besi, saya hanya melalui 10% daripadanya. Paling lambat pun saya akan sampai selepas 30 minit memandu.

Berbuka Puasa di rumah

Terima kasih, Kak Zu yang memasak untuk seisi rumah. Banyak masa, saya menolongnya di dapur. Kami bersembang banyak perkara. Isunya saya berazam untuk menjadi suri rumah sepenuh masa! (Dhiya~???)

Azan Maghrib berkumandang sayup. Hidangan ala kadar cara bujang dijamah bersama dengan isi rumah yang lain. Sederhana, tapi saya gembira. Hidup berjuang di kota mega begitulah...Perlu bijak membawa diri dan memilih teman. Alhamdulillah saya dipinjamkan Tuhan rakan serumah yang baik-baik belaka.

Esok Ramadhan kelima

Saya berazam untuk menjadi seorang kekasih yang setia. Saya ingin bertarawih tanpa gagal terutamanya di Masjid Negara. Saya cemburu melihat orang berpusu-pusu ke masjid untuk mengejar pahala ibadah istimewa itu sedang saya selalu sahaja berperang dengan masa. (TT).
Ya Allah, mudahkan cita-cita saya ini diterjemah menjadi kenyataan. Saya tidak kisah mengorbankan masa berbuka dan waktu rehat asalkan saya dapat berdiri sebaris dalam saf dengan orang lain demi solat istimewa itu. Tuhan yang Maha Agung, perkenankanlah!

Rindu Desa

Insya Allah saya akan pulang ke desa Jumaat ini. Sudah lama saya tak nikmati SSB. Seingat saya, SSB saya banyak terkorban demi orang lain sedang kepentingan peribadi acapkali ditolak ke tepi. :(
Tak mengapalah, Jumaat ni, tepat 4.30 petang, saya akan 'cabut' bawa diri meninggalkan Kota Mega yang tamakkan hal dunia ini.
Saya sangat rindukan keluarga di kampung. Mereka adalah separuh nyawa saya.

Untuk kesekian kalinya, saya perlu berhenti menulis dulu. Malam yang indah ini terlalu rugi untuk dibiarkan berlalu tanpa manfaat dari aktiviti lain. ;) Bulan ini hanya sekali dalam setahun. Moga Allah mendengar dan menunaikan segala hajat di hati terutamanya urusan yang satu itu...

Salam Sayang, 
Dhiya

No comments