Faktor Utama Tidak Berkahwin: Komen Anda?


Mengumpul pendapat.

Faktor Utama Tidak Berkahwin
Media cetak minggu lepas melaporkan statistik di atas sebagai yang agak membimbangkan. Saya banyak mendengar komen-komen 'atas angin' yang pelbagai isinya. Ada yang pro, ada yang kontra. Ada yang positif, ada yang sebaliknya.

Saya berhasrat untuk mengumpul pendapat rakan-rakan blogger yang berusia 25 tahun dan ke atas yang masih belum berkahwin untuk berkongsi rasa tentang isu ini.
Rakan-rakan blogger, Dhiya sangat perlukan pandangan kalian dalam hal ini. Mohon kongsikan pendapat kalian ya!

Kita kongsi, kita cuba simpulkan sambil mencari solusi. :)

-Dhiya Dahlia-

2 comments

  1. faktor utama tidak kawen:
    bagi pendapat saya la:
    paktor paling utama ialah kemajuan kerjaya... Mereka seolah2 takut bila berkahwin, akan menjejaskan kerjaya mereka..terutama bagi yang betul2 mengejar pangkat..
    perempuan: bimbang apabila bersuami, terpakasa membahagikan hidup lebih kepada suami.. dan bila dan beranak, tumpuan harus lebih kepada rumah tangga
    bg saya faktor ini lebih cenderung kepada wanita.. sahabat saya, dia memang sanga gila kerja..dan saya pernah bertanya, inilah jawapan mereka. suami dan anak2 penghalang mereka meneruskan kerjaya

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum, terima kasih Dhiya.
    Pendapat saya, kesibukkan dengan kerjaya adalah faktor utama masyarakat Malaysia tidak mahu bekahwin. Bayangkan, anda bekerja di firma swasta. Lepas Subuh dah kena bertolak ke pejabat kemudian lewat malam baru balik ke rumah. Cuti pula diisi dengan kerja 'overtime'. Ramai pilih jalan hidup ini disebabkan faktor pendapatan lumayan dan kos sara hidup tinggi. Kedua, ramai masyarakat kini bercita-cita tinggi bagi meningkatkan taraf akademik. Fokus utama, kaum wanita. Mereka memilih untuk mengutamakan pelajaran. Selagi tak tamat pengajian selagi itu tidak mahu mencari pasangan hidup. Bila dah tamat, sambung belajar lagi. Bila dah abis belajar, jawat jawatan tinggi. Nak pilih pasangan hidup susah. Kriteria calon pasangan sekurang-kurangnya mestilah setaraf. Seterusnya, ramai sekarang mengikut-ikut budaya barat iaitu memilih kehidupan bersosial. Perkahwinan dijadikan sesuatu bebanan di mana akan membataskan segala perbuatan mereka. Sekian.

    ReplyDelete