Kenduri


Bismillah...
Bunga Telur? Hmmm~
Malam berinai~? Hmmm
Baju Pengantin?
Pelamin~!?
Semua ini adalah bersempena dengan majlis khatam Al Quran anak saudara saya, Nadhirah. :)
Pulut kuning memnag menjadi kemestian dalam majlis khatam Al Quran. Ada sesiapa tahu akan signifikannya?

Adik. Bukana main lagi ye~
Abang. Satu-satunya hero selepas abah!
Orang penting majlis. Orang penting dalam hidup saya.
Abah
Here-hero saya!
Lepas ni majlis 'potong' angah pulak~! Huuu!
Ustazah Zaleha. Ustazah saya sepuluh tahun yang lalu. Kini ustazah kepada Nadhirah pula. Masih cantik, masih jelita :)
Majlis ini juga bersempena dengan keberangkatan akak ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Banyak sebab mengapa dia terlalu emosi. Atas segala ujian demi ujian yang payah, dia akhirnya menemui hikmah. Lantas dia berhajat untuk tunduk dan menyerah diri di Sana. Semoga saya juga berpeluang ke sana kelak. Selamat pergi, selamat pulang akak!
Inilah adat kenduri di kampung. Budaya rewang masih menjadi amalan. Kata emak, inilah yang memberi kepuasan dalam kenduri kendara. Walaupun penat terpaksa melayan tetamu dan mengemas, tetapi rasa gembira kerana semuanya dilakukan atas semangat persaudaraan dan kejiranan yang kuat. Terima kasih buat jiran-jiran, makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang membantu. Tanpa kalian, majlis ini pasti tidak terlaksana. :)

Alhamdulillah selesai.

Jumpa lagi di majlis yang seterusnya~

-Dhiya-

No comments