It's My Birthday!


Bismillah

Alhamdulillah

Walaupun ini adalah backdated post, tapi aku rasa aku kena tulis jugak sebab it's all about my special day. My birthday.
13 January is the date when I was born. Aku lahir kat kampung. Anak kampung. Membesar di kampung. Aku mula keluar dari kampung seawal usia 13 tahun, memasuki Tingkatan 1 di salah sebuah sekolah yang agak best jugaklah di daerah aku tu. Dengan keputusan yang baik dalam PMR, aku melangkah lebih jauh- Ke SBP luar dari negeri kelahiran aku. Bermula dari situ, aku merantau. Walaupun tak berjaya ke luar negara, tp at least aku keluar negeri.

Aku kurang appreciate ulang tahun, termasuklah ulang tahun sendiri. Ye lah. Aku ni anak orang biasa-biasa je. Tak pernah pulak dibudayakan untuk celebrate, surprise dan mesti ada kek, jauh sekali hadiah yang mahal-mahal. Tapi one thing yang aku pasti sangat adalah aku memang ingat semua tarikh penting dalam hidup aku. Aku akan sit down, diam dan berfikir. Kadang-kadang fikir sikit, kadang-kadang fikir banyak.
Untuk ulangtahun kelahiran aku tahun ni, kebetulan aku outstation 4 hari.. So tak sempat duduk, diam dan fikir. Hanya sekarang aku dapat duduk dan menulis sambal meluahkan.

Menginjak ke usia dengan pangkal 3- , tiada apa yang aku inginkan melainkan kebaikan dalam kehidupan. Tuhan tetap memberi terlalu banyak walaupun aku kurang meminta. Aku malu. Tapi kadang-kadang aku tak cakna. Banyak nikmat yang aku dapat tapi aku kurang bersyukur. Malu.
One of my Y2020 resolution is to have more time with HIM. Aku berazam untuk banyakkan bersyukur dan menjadi lebih baik. Hamba yang baik, isteri yang baik, ibu yang baik, anak yang baik - Semuanya baik.

Dalam pada seronok menerima ucapan selamat, sedar tak sedar aku makin tua dan mati menghampiri. Takut. Sekali sekala pejam mata, terfikir tentang mati- Aku gerun. Amal baik sedikit, ibadat lompong, serba serbi masih kurang dan lemah. Takutnya nak menghadap Tuhan dalam keadaan lemah macam ni. Hari-hari niat nak jadi baik, tapi pencapaiannya sikit je. Hm takpelah...Sikit-sikit lama-lama banyaklah kan. (pujuk hati)

Untuk yang meraikan birthday aku, terima kasih. Di ofis je ada 3 celebrations initiated by my teammates. Thanks boss! Thanks juga hubster and Nuha yang belanja amak makan makanan kegemaran amak. Well, birthday celebration kami memang makan-makan je. Takde party-party atau surprise. Well aku suka macam ni. Just nice dan tak membazir. Makan tu takpelah, tu pun kita tahu limit perut kita. 

Thanks juga untuk mak yang melahirkan. Abah yang menjadi pelindung macam superman untuk anak bongsu perempuannya yang manja dan cengeng ni. Maaf sebab D bukan anak yang terbaik. Selalu nak jadi yang terbaik, tapi Allah jualah yang terbaik.Terima kasih atas didikan yang sempurna, duniawi dan ukhrawi sampai boleh masuk UM school of engineering, dan boleh wakil negeri dalam pertandingan Tilawah Quran. Anak mak dan abah :)
Insya Allah Nuha juga akan dididik dengan baik macam mak dan abah didik D.

Y2020 will be good
Amin
Insya Allah

Happy birthday to me, 
Dhiya

2 comments