Random


Bismillah

This is the last week working before raya. To be frank, aku down sikit sebab gaji belum masuk. Aku malas dah nak mengadu kat siapa-siapa kecuali suami aku.

The whole team been crying about this since early this week. Sepatutnya gaji kami masuk setiap 27hb. Tapi sampai hari ni aku belum hidu bau duit.
Aku dengar dari budak-budak atas (management), bos besar dah authorize, tapi finance manager (FM) letak effective date 31 May which is Jumaat ni. Macam disengajakan di situ. 
Kalau betul lah ada sekelumit niat jahat dia macam tu, aku doakan karier dia tumbang cepat.
Orang nak raya weh. Takkan tak ada common sense langsung kan?

Aku sekarang masuk ofis sebab nak balik rumah je. Haritu aku terpalit dengan kes datang lambat (beria sangat padahal berapa kali je tu pun semua ada sebab dan bos aku maklum). Sekarang aku dah boleh datang awal, ape lagi salah aku yang deorang nak korek~. Gaji lambat taknak fight pulak?

Lately aku memang nampak politik dalam pejabat aku especially di bahagian management. Department aku ni tak rasa sangat sebab kami duduk aras lain. Aku tahu pun sebab ada desas desus yang sampai ke telinga aku. Sorry ya, aku tak kepoh nak cari cerita orang.

Aku sekarang sibuk dengan cycle meeting bulan 7 nanti. Antara benda yang seronok aku handle kat sini adalah cycle meeting. Aku suka jumpa team dari region lain dari seluruh Malaysia. Deorang sangat baik, friendly dan funny. Time meeting memang serious tapi kalau tea time atau time rehat, seronok bersembang dengan deorang ni. Haritu rep dari Sabah bawakan aku sekilo ikan bilis sebagai hadiah. Terharu sangat!

Terbuktilah hubungan baik dengan orang akan memberi manfaat kepada kedua-duanya. Tak salah pun buat baik dengan semua orang kan. Kalaupun kita tak suka orang tu, elok jangan tunjuk sangat dan diam je. Ini tak. Jumpa kat lif, sanggup tak masuk lif sekali dengan kita. Punyalah tak reti nak asingkan profesionalism dengan emosional. Humpppphhh!

Aku ni dah tua. Aku kerja bukan sebab nak lompat-lompat company dah. Aku kerja sebab aku nak kerja. Budak-budak sekarang ni aku tengok sangat kurang common sense. Email writing pun teruk. Tak ada formality. Aku harap kat university adalah belajar tentang benda-benda common sense ni supaya graduan fresh ni tak keluar dari university dan masuk ke industry sebagai sampah sarap! Sebab apa? Sebab macam ni lah. Nampak blur and spoon feed je. Kadang-kadang Nampak biadab pun ye jugak.

This is too random. Aku dah takde mood nak kerja. Nak raya pun tak bersiap apa lagi. Baju tak kemas. Nak membeli-beli barang untuk mak abah aku pun, kena tunggu gaji.

Jumpa raya jom?
Dhiya

1 comment